Wolvenhoek 1, 5211 HH 's-Hertogenbosch, Nederland
Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
5 dec 2025De regisseur camera- en sensorinfrastructuur is verantwoordelijk voor het beheer, de coördinatie en de doorontwikkeling van alle camera- en sensortoepassingen binnen de gemeente ’s-Hertogenbosch. Deze toepassingen ondersteunen taken op het gebied van openbare orde en veiligheid, stadstoezicht, mobiliteit, verkeer en slimme stedelijke infrastructuur. De regisseur zorgt voor een betrouwbare werking, borgt de privacy en security, en vertaalt beleidsmatige en operationele wensen naar technische oplossingen in samenwerking met interne afdelingen en externe leveranciers. De activiteiten zijn gericht op het soepel laten verlopen van evenementen, resultaatgericht sturen op projecten en beheren van de bestaande infrastructuur.
De regisseur werkt bij bureau Functioneel Beheer van de afdeling SIM SO-SB en werkt nauw samen met collega’s van ICT, openbare orde en veiligheid, mobiliteit, beheer openbare ruimte en externe leveranciers.
Hoofdtaken en Verantwoordelijkheden:
Beheer bestaande infrastructuur Beheer en coördinatie van bestaande camera- en sensorinfrastructuur (zoals ANPR-camera’s, OOV-camera's en verschillende sensoren, bodemvochtigheidssensoren, etc.), inclusief coördinatie van storingsmeldingen.
Afstemming met interne stakeholders (zoals openbare orde, verkeer, beheer openbare ruimte, ICT, privacy officer) over wensen, eisen en prioriteiten.
Contract- en leveranciersmanagement: aansturen van externe partijen die diensten en producten leveren, inclusief SLA’s en prestatiebewaking.
Datamanagement en integratie: zorgen dat data uit sensoren en camera’s op een veilige, bruikbare en toegankelijke manier beschikbaar komt voor dashboards, analyses en besluitvorming.
Monitoring en rapportage: opstellen van rapportages over werking, storingen, prestaties en impact van de infrastructuur.
Coördinatie van (vervangings)projecten: Je hebt met name een regisserende en soms coördinerende rol; de uitvoering ligt bij (keten)partners.
Innovatie en doorontwikkeling: signaleren van technologische ontwikkelingen en vertalen naar kansrijke toepassingen voor de gemeente.
Voorbereiden van projecten met betrekking tot camera’s in de openbare ruimte, inclusief milieuzone handhaving met ANPR-camera’s in de binnenstad.
Voorzitter van het projectteam en verzorgt verbinding met ICT.
Organiseren en faciliteren van de opwaardering of vervanging van kritieke cameraposities, ook ter ondersteuning van Stadstoezicht bij evenementen.
Issue Management: Sturen op het (laten) oplossen van de issuelijst met betrekking tot camera- en sensorprojecten.
Juridisch Kader en Regelgeving: Blijven volgen van het juridisch kader voor betrokkenen, inclusief wet- en regelgeving en dit juridisch kader uitdragen en gebruiken bij toetsing.
Voorstellen doen met betrekking tot inkoop, contractmanagement en gebruik van camera’s en sensoren.
Privacy en ethiek: in samenwerking met de privacy officer bewaken van juridische kaders (AVG, camerawetgeving) en ethische richtlijnen bij toepassing van technologie.
Contractbeheer en sensorregister:
Bewaken van contracten met betrekking tot camera’s en sensoren in de openbare ruimte.
Anticiperen op aflopende contracten.
Verantwoordelijk voor het bijhouden van een register voor camera’s en sensoren in de openbare ruimte.
Procesbeschrijvingen:
Volgen van (escalatie)processen en werkwijzen voor het beheer en gebruik van camera’s en sensoren.
Vereist opleidingsniveau
HBO/WO werk- en/of denkniveau.
Vereiste werkervaring
Minimaal twee jaar ervaring met het beheer van technische infrastructuren, bij voorkeur in een stedelijke of publieke context. Graag referentie(s) opgeven.
Referentie vereist
Flexibele beschikbaarheid
Je bent beschikbaar tijdens bijzondere evenementen, zoals op 11 november, tijdens carnaval en in weekenden op afroep.
Overig
HBO/WO werk- en denkniveau, bij voorkeur in informatiemanagement, technische bedrijfskunde, ICT of een vergelijkbare richting.
Ervaring met het beheer van technische infrastructuren, bij voorkeur in een stedelijke of publieke context.
Kennis van IoT, camera- en sensortechnologie.
Gewenste opleidingsrichting
Opleiding gevolgd bij voorkeur in de richting van informatiemanagement, technische bedrijfskunde, ICT of een vergelijkbare richting.
Gewenste werkervaring:
Minimaal vijf jaar ervaring met het beheer van technische infrastructuren, bij voorkeur in een stedelijke of publieke context.
Kennis van IoT, camera- en sensortechnologie.
Affiniteit met ethiek in technologie en politiek-bestuurlijk sensitief.
Sterke communicatieve vaardigheden en ervaring met stakeholdermanagement.
Projectmatige en resultaatgerichte werkhouding.
Sterke regisserende en coördinerende vaardigheden.
Flexibel: kan snel schakelen in onverwachte situaties.
Sterk in nauwgezet documenteren van het register voor camera’s en sensoren; houdt overzicht over complexe infrastructuren en processen.
Samenwerken: schakelt professioneel tussen afdelingen en externe partijen.
Verantwoordelijkheid: borgt continuïteit en betrouwbaarheid van systemen.
Kennis van juridische aspecten en regelgeving met betrekking tot camera's en sensoren.
Kennis van technische aspecten met betrekking tot camera's en sensoren.
Uitstekende communicatieve vaardigheden en probleemoplossend vermogen.
Innovatief denken: ziet kansen in nieuwe technologieën en toepassingen.
De interviews staan gepland op vrijdagochtend 19 december.
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Verantwoordelijkheid: borgt continuïteit en betrouwbaarheid van systemen.
Kennis van juridische aspecten en regelgeving met betrekking tot camera's en sensoren.
Kennis van technische aspecten met betrekking tot camera's en sensoren.
Uitstekende communicatieve vaardigheden en probleemoplossend vermogen.
Innovatief denken: ziet kansen in nieuwe technologieën en toepassingen.
Optie tot verlenging
2 x 12 maanden
Toelichting op rooster
Je bent beschikbaar tijdens bijzondere evenementen, zoals op 11 november, tijdens carnaval en in weekenden op afroep.
Gevraagde documenten
Aanleveren na gunning:
Actuele Uniform Europees Aanbestedingsdocument
VOG
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.
