Projectleiders digitalisering sociaal domein 2x

Gemeente Utrecht

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 11 dagen
Opdracht tarief 125Opdracht uren 24 - 32Opdracht locatie Utrecht

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 dec 2027

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

20 nov 2025

Omschrijving

Korte beschrijving speelveld

In de regio Utrecht wordt momenteel gewerkt aan een ambitieus regionaal programma waarin koplopers uit verschillende zorgsectoren samenwerken aan één gezamenlijk doel: het mogelijk maken van gegevensuitwisseling in de gehele zorgketen. Binnen dit programma nemen 23 gemeenten deel, waarbij de gemeente Utrecht de trekkende rol vervult namens de regio.

Om dit programma verder vorm te geven, worden er meerdere projectleiders geworven die onderdeel zullen uitmaken van het regionale programmateam 'SamenDigitaal' Deze projectleiders spelen een cruciale rol in de verbinding tussen beleid, uitvoering en techniek, en dragen bij aan het versterken van de digitale samenwerking in het sociaal domein in de regio Utrecht.

Het betreft een ontwikkelopgave van formaat. De projectleider onderzoekt de positie van gemeenten binnen de digitale zorg- en ondersteuningsnetwerken, brengt belangen en processen van verschillende organisaties in het sociale domein in kaart en werkt aan een gezamenlijke aanpak op gegevensuitwisseling en digitale innovatie. In de beginfase ligt de nadruk op het maken van werkafspraken, het ophalen van informatie binnen het sociaal domein en het deelnemen aan multidisciplinaire werkgroepen waarin gemeenten, zorgaanbieders en regionale partners samenwerken.

Naast deze kerntaken vraagt de functie om aandacht voor thema's die voor het programma belangrijk zijn, zoals digitale inclusie, data-standaardisatie en een goede informatievoorziening richting inwoners. Afhankelijk van de fase van het programma en de eigen expertise, zal de projectleider in meer of mindere mate ook bijdragen aan deze thema's. Binnen deze rol fungeer je zowel als regisseur als uitvoerder. Uiteindelijk draag je met jouw werk bij aan een samenhangende, toegankelijke en goed georganiseerde ondersteuning in de regio waar onder inwoners van profiteren.

Opdracht

  • Coördineren en uitvoeren van regionale use cases binnen het sociaal domein.

  • Actief bijdragen aan de ontwikkeling van werkafspraken, digitale toepassingen, samenwerkingsprocessen en digitale inclusie.

  • Deelname aan regionale werkgroepen waarbij je de gemeenten vertegenwoordigd.

  • Verbinden van gemeentelijke processen met die van zorg- en netwerkpartners.

  • Signaleren van knelpunten en meewerken aan praktische oplossingen.

  • Afstemmen met interne gemeentelijke partners (beleidsmedewerkers, juristen, CISO, IPM'ers) en externe partners (zoals Trijn, zorgpartners en landelijke organisaties).

  • Bewaken van planning, voortgang en rapportage richting programmamanager en bestuurlijk overleg.

Resultaat van de opdracht

  • Positie en wensen van gemeenten in het digitale zorg- en ondersteuningsnetwerk is in kaart gebracht

  • Regionale afspraken zijn afgestemd op gemeentelijk beleid en processen.

  • Verstevigde regionale samenwerking sociaal domein op digitalisering en gegevensuitwisseling

  • Multidisciplinaire werkgroepen functioneren en leveren gezamenlijke producten op.

  • Kennisdeling tussen gemeenten en partners is structureel ingericht.

  • Concreet resultaat behaald op thema's zoals digitale inclusie, data-standaardisatie of informatievoorziening.

  • Advies over de volgende fase van digitalisering en gegevensuitwisseling in de verbinding tussen medisch en sociaal domein Voortgang en eindrapportage zijn opgeleverd aan programmamanagement

Eisen

  • Afgeronde HBO- of WO-opleiding in een relevante richting (bijvoorbeeld bestuurskunde, bedrijfskunde, gezondheidswetenschappen, informatica of zorgmanagement).

  • Minimaal 3-5 jaar ervaring met projectleiding, met een voorkeur binnen het sociaal domein, de zorg of de publieke sector.

  • Tenminste 2 dagen per week op locatie aanwezig zijn (gemeente Utrecht), hybride werken mogelijk.

  • Ervaring met digitalisering, gegevensuitwisseling en samenwerking in een maatschappelijke context.

  • Ervaring met organiseren van afstemming met interne gemeentelijke partners (beleidsmedewerkers, juristen, CISO, IPM'ers).

Wensen en competenties

Competenties

  • Resultaatgericht en daadkrachtig
  • Creatief en niet bang om uit te proberen
  • Communicatief en verbindend
  • Sterke organisatorische vaardigheden
  • Proactief en probleemoplossend
  • Omgevingssensitief
  • Assertief wanneer nodig

Organisatie en team

Organisatie

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/

Programma

In de regio Utrecht wordt momenteel gewerkt aan een ambitieus regionaal programma waarin koplopers uit verschillende zorgsectoren samenwerken aan één gezamenlijk doel: het mogelijk maken van gegevensuitwisseling in de gehele zorgketen. Binnen dit programma nemen 23 gemeenten deel, waarbij de gemeente Utrecht de trekkende rol vervult namens de regio.

Om dit programma verder vorm te geven, worden er meerdere projectleiders geworven die onderdeel zullen uitmaken van het regionale programmateam 'SamenDigitaal'.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland op maandagochtend 15 december. De programmamanager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 2
Hybride werken: Ja

Projectleiders digitalisering sociaal domein 2x
Periode: Van 01-01-2026 tot 01-12-2027 (12 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 24-32 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 125 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 12


Goed om te weten:

  • Als je als directe zzper deze opdracht zal uitvoeren dan zal de urenverdeling als volgt zijn. De eerste 8 maanden geldt dit voor 24-32 uur. Na 8 maanden worden de uren teruggebracht naar maximaal 25uur.

  • Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

  • Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

  • De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

  • Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

  • Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.