(Administratief) Juridisch Medewerker

Gemeente Wijdemeren

Rading 1, 1231 KB Loosdrecht, Nederland

Sluit over 7 dagen
70 32 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

15 okt 2025

Omschrijving

In deze opdracht speel je een centrale rol in het ondersteunen van onze bezwaarschriftencommissie, je coördineert de klachtbehandeling, en je ondersteunt diverse juridische processen binnen de gemeente waaronder de uitvoering van de Wet Open Overheid (WOO). Je takenpakket is breed en uitdagend, met veel ruimte om jouw organisatorische en juridische talenten in te zetten.

Werkzaamheden:

  • Bewaken van termijnen en compleet maken van procesdossiers;

  • Opstellen van de agenda voor hoorzittingen;

  • Verzorgen van ontvangstbevestigingen, verdaagbrieven en andere correspondentie;

  • Uitvoeren van telefonische intakes;

  • Elektronische publicatie van gemeentelijk beleid en regelgeving via DROP (Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties);

  • Ondersteunen bij verzoeken in het kader van wet- en regelgeving, zoals openbaarmaking en AVG-gerelateerde vraagstukken;

  • Klachtencoördinatie.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal mbo-niveau in de richting van juridische dienstverlening;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als juridisch ondersteuner;
  • Aantoonbare werkervaring met het proces van bezwaarbehandeling en/of het proces van klachtbehandeling binnen een gemeente;
  • Een maximum uurtarief van 70,- exclusief BTW/ inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als juridisch ondersteuner binnen een gemeente;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het proces van klachtbehandeling binnen een gemeente;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het proces van bezwaarbehandeling binnen een gemeente;
  • Bereid om iedere week twee dagen fysiek op het gemeentehuis van Wijdemeren te werken.

Competenties

  • Daadkracht;
  • Overtuigingskracht;
  • goed analytisch en organiserend vermogen;
  • schriftelijk als mondeling uitstekende communicatie.

Organisatie en team

Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor zo’n 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continu in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer, de korte lijnen en de diverse ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat we relatief klein zijn, weten collega’s elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer én voer je vaak ook uit. Het verder ontwikkelen van onze organisatie staat de komende jaren bij ons centraal. Ons doel? Binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel.

Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in de Gooi- en Vechtstreek, tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend!  

De belangrijkste taakgebieden van het cluster Juridische Zaken (JZ) zijn: 2e-lijns juridische advisering (afdelingen, directie en bestuur), het fungeren als secretariaat van de commissie bezwaarschriften, behandeling van Woo-verzoeken en klachten. Daarnaast is JZ nauw betrokken bij harmonisatie van regelgeving en andere juridische aangelegenheden in het kader van de ophanden zijn de fusie met de gemeente Hilversum.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de gemeente Wijdemeren zijn gepland op maandag 3 november of woensdag 5 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 29 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 8. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: bij voorkeur inzetbaar en aanwezig op dinsdagen en donderdagen maar er kan veel in overleg.

De gemeente Wijdemeren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands;

  • Minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De gemeente Wijdemeren vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Wijdemeren komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

  • Het aangeboden uurtarief is van toepassing op de gehele loopduur van de opdracht (inclusief verlengingen).

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.