Projectleider op orde brengen online landschap

Gemeente Zoetermeer

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 7 dagen
80 10 - 20 Zuid-Holland

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

10 - 20

Publicatiedatum:

6 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Wil jij je tanden zetten in het toekomstbestendig maken van het bestaande online landschap van de gemeente Zoetermeer?

Achtergrond:

De afgelopen jaren is een wildgroei ontstaan van websites en kanalen waar de gemeente (deels) afzender van is, maar die niet altijd meer te herkennen is als een gemeentelijk kanaal. Deze middelen voldoen niet altijd aan de eisen en regels waar een gemeente aan moet voldoen. Denk aan de toegankelijkheid, maar ook aan aspecten op het gebied van veiligheid en privacy. Het onderzoek naar alle tot nu toe bekende online toepassingen van de gemeente Zoetermeer is afgerond. Hieruit is een lijst van meer dan zestig kanalen ontstaan. Per kanaal is een overzicht gemaakt van de onderdelen waarop niet wordt voldaan aan eisen en regels. We willen het online landschap van de gemeente Zoetermeer zo snel mogelijk op orde te krijgen en hebben daarvoor de volgende opdracht:

Werkzaamheden:

  • Doorloop samen met de redactieraad, die bestaat uit de Teammanager Communicatie, Online en I&A de onderzochte online toepassingen.
  • Kijk daarbij welke kanalen mogelijk afgestoten kunnen worden. Dit zou het geval kunnen zijn bij kanalen die achterhaald zijn, waar een alternatief voor bestaat of waar de tijdsinspanning en kosten om de toepassing weer op orde te brengen te hoog zijn.
  • Maak een overzicht van de kanalen die na deze eerste inventarisatie overblijven.
  • Breng in beeld wat er per kanaal nodig is om te voldoen aan de eisen en regels en vraag hiervoor een offerte op bij de leverancier.
  • Ga per toepassing in gesprek met de verantwoordelijke afdeling.
  • Bespreek met hen de actiepunten en de bijbehorende kosten, leg uit dat de afdelingen zelf verantwoordelijk zijn voor deze kosten en het laten uitvoeren van de aanpassingen. Als afdelingen deze kosten niet willen betalen gaat de toepassing offline.

Resultaat:

De opdracht is afgerond op het moment dat de gehele lijst van de online toepassingen van de gemeente Zoetermeer zoals die nu bekend is, is doorlopen en er een besluit is genomen over deze toepassingen: offline halen of aanpassen. Dit besluit dient te worden genomen door de eigenaar van de toepassing.

Eisen

Vereisten / knock-out criteria

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
  • Minimaal 2 jaar werkervaring in de afgelopen 6 jaar met online communicatie;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen een gemeentelijke organisatie;
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van websiterichtlijnen en toegankelijkheidseisen voor overheidswebsites.

Wensen en competenties

Wensen:

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van websiterichtlijnen en toegankelijkheidseisen voor overheidswebsites. Licht dit duidelijk toe in het cv middels een aparte alinea (30 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider op het gebied van het online communicatie bij een gemeente (20 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het beheer van minimaal 20 online communicatiekanalen bij een overheidsorganisatie, duidelijk weergegeven in het cv (25 punten);
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding I(C)T (10 punten);
  • Een maximum uurtarief van 80,- inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender / exclusief btw (10 punten);
  • Per 3 november 2025 beschikbaar voor 10 tot 20 uur per week (5 punten).

Competenties:

  • Daadkrachtig;
  • Communicatief vaardig;
  • Doortastend;
  • Stakeholder management;
  • Probleemoplossend;
  • Empathisch;
  • Stressbestending.

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

De afdeling Communicatie ondersteunt de organisatie waarbij de focus ligt op (complexe) communicatievraagstukken en bij vraagstukken die op de politiek bestuurlijke agenda staan. Ze adviseert over de profilering van het bestuur en haar beleid. Heeft een actief mediabeleid en doet aan onderzoek en monitoring van issues. Communicatie stelt de organisatie in staat om zelfstandig te communiceren binnen de afgesproken uitgangspunten en kaders. Naast advisering blijft hoogwaardige uitvoering bij complexe vraagstukken ook een taak van Communicatie. De afdeling bestaat uit (bestuurs-)communicatieadviseurs, (pers)woordvoerders, medewerkers, adviseurs voor participatie, evenementen en citymarketing. We verwachten dat onze medewerkers een proactieve houding hebben, bijblijven in het vakgebied Communicatie en hierin opleidingen volgen.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen

Een externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd

Een externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 16 oktober 2025 tussen 09:00 uur en 15:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 14 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: in overleg.

Overige informatie

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van een externe administratieve broker. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 8 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op donderdag 9 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Een externe administratieve broker is bereikbaar op telefoonnummer [telefoonnummer verwijderd]. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 13 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.