Budgetbeheerder

Gemeente Zutphen

's-Gravenhof 2, 7201 DN Zutphen, Nederland

Sluit over 6 dagen
Opdracht tarief 80Opdracht uren 16Opdracht locatie Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

20 nov 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Opdracht

Je draagt bij aan de begeleiding en ondersteuning van inwoners die niet in staat zijn hun financiën op orde te krijgen. Je beheert inkomsten en uitgaven van inwoners die daar tijdelijk of structureel niet toe in staat zijn. Je wilt een problematische schuldsituatie voorkomen, oplossen of beheersbaar maken. Samen met je collega’s werk je aan een toekomst zonder geldstress voor onze inwoners.

Als budgetbeheerder is je werk heel divers. Naast het op de rit krijgen van de financiën is het ook jouw taak om de inwoner zelfredzaam te maken. Dat doe je deels door zelf coachend te werk te gaan maar ook door flankerende hulp in te schakelen uit ons keten van partners. Buiten persoonlijk en telefonisch contact heb je te maken met veel administratieve handelingen, zoals het verwerken van betalingen, mailverkeer en rapporteren. Je voelt je betrokken en verantwoordelijk voor wat je doet voor en namens de inwoner.

Je bent iemand die zich zonder (voor)oordeel kan inleven in de situatie van de inwoner. Je kunt, na een korte inwerkperiode, zelfstandig aan de slag en hebt kennis van schuldhulp en budgetbeheer. Je werkt accuraat, kunt goed verbanden leggen en kunt je met administratieve processen goed redden. Je bent communicatief goed vaardig, zowel mondeling als schriftelijk. Kortom, je bent empathisch, denkt in oplossingen en je staat stevig in je schoenen wanneer dat nodig is.

Werkzaamheden o.a.:

  • Je start het traject zelfstandig op en voert de betalingen uit namens de client;

  • Je voert gesprekken (face-to-face en telefonisch) met de client over o.a. dagelijkse financiële zaken en gaat coachend te werk;

  • Je lost knelpunten binnen de financiële situatie van de inwoner op;

  • Je legt en onderhoudt contacten met (schuld)hulpverleners, leveranciers en schuldeisers over de situatie van de client;

  • Je voert administratieve handelingen uit zoals rapporteren, verwerken betalingen, e-mail-verkeer, correspondentie etc.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal mbo4 niveau;

  • Aantoonbare werkervaring met schuldhulpverlening en budgetbeheer;

  • Aantoonbare werkervaring met Stratech Perspectief;

  • Beschikbaar voor minimaal 16 uur, met in ieder geval de vrijdagochtend als werkdag, gedurende de gehele opdracht;

  • Een maximum uurtarief van 80,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee;

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen telefoon en laptop;

  • Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht 75.000,- passeert (Benoem dit duidelijk in het cv).

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring van 3 jaar met Stratech Perspectief (30 punten);

  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf (25 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Schuldhulpverlener en/of Budgetbeheerder bij een gemeente (30 punten);

  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf (15 punten).

Competenties

  • Gestructureerd;

  • Zelfstandig;

  • Goed inlevingsvermogen;

  • Collegiaal;

  • Flexibel.

Organisatie en team

Gemeente Zutphen

Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners.

Werken voor de gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld.

Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving.

Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 9 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 8 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Zutphen mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Zutphen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Zutphen merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Opties verlenging
Mogelijk, maar nog niet bekend

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 7. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als één document achter het cv. 

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg
Is hybride werken mogelijk: Ja

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur.

  • Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert.

  • Gemeente Zutphen hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is sociaal aanbesteden en daarmee Social Return onderdeel van het duurzame   
    Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Social Return is een menukaart van 3 onderdelen: Sociale inkoop, maatschappelijke activiteiten en arbeidstoeleiding mogen ingezet worden als sociaal rendement (de beoordeling daarvan wordt gedaan door de SROI-adviseur van de gemeente Zutphen). Een combinatie van deze mogelijkheden voor de inzet van Social Return is ook toegestaan. De nadere invulling van de Social Return verplichting is binnen de beschreven mogelijkheden vrij en vindt altijd plaats in overleg met de adviseur SROI van de gemeente Zutphen. Binnen zeven kalenderdagen na definitieve gunning van de opdracht moet de opdrachtnemer contact op nemen met de adviseur SROI. Contactgegevens worden direct na gunning
    verstrekt.

  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.