Informatie Architect

Gemeente Zwartewaterland

Telvorenstraat, 8061 CB Hasselt, Nederland

TIJDELIJK
Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 12-20 Overijssel

Publicatiedatum:

26 mei 2025

Sluitingsdatum:

30 mei 2025

Begindatum:

-

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

12-20

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zwartewaterland mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Zwartewaterland. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
Beleef de Gemeente Zwartewaterland
De gemeente Zwartewaterland bestaat uit 3 kernen en een mooi buitengebied. Genemuiden staat bekend om zijn grootschalige tapijtindustrie van internationale allure. Hanzestad Hasselt kent een rijke en eeuwenoude historie. Zwartsluis heeft veel watersport en scheepsbouw en fungeert als toegangspoort naar Nationaal Park Weerribben-Wieden. Zwartewaterland is dus een bedrijvige én een groene gemeente, prachtig gelegen aan het Zwartewater. Belangrijk daarbij is het behoud van evenwicht tussen economie en ecologie. Kenmerkend is verder het respect van de mensen naar elkaar en de betrokkenheid van de gemeenschappen bij onze samenleving.

Bij de gemeente Zwartewaterland werken we met ongeveer 170 mensen. Het is overzichtelijk, persoonlijk en collegiaal. Samen creëren we de beste ondersteuning voor onze inwoners, door breed te denken op een kleinschalige manier en altijd met een passende oplossing. Daarvoor maken wij ons hard. Onze kernwaarden zijn: participatief, integer, integraal en kwaliteitsgericht.

Onze organisatie kent weinig hiërarchie en veel korte lijnen. Als medewerker van Zwartewaterland draag je grote verantwoordelijkheden. Je wordt uitgedaagd om buiten vakspecialistische kaders te denken. Daarbij hanteren we vanzelfsprekend moderne arbeidsvoorwaarden.

Vanuit ons kantoor in Hasselt, aan de rand van de binnenstad, ben je binnen 10 minuten op de A28. Prima bereikbaar vanaf bijvoorbeeld Zwolle, Meppel en Kampen.

Opdracht
Wat
Het creëren van een beheerste informatiehuishouding is het hoofddoel van een breder cluster van projecten. Beheerst in de zin van compleet en correct overzicht van werkprocessen en informatiestromen, goed te beheren applicatielandschap en goed doordachte keuzes in verandermanagement.

De opdracht aan de twee opdrachtnemers omvat de (deel)doelen:

  • Werkprocessen en informatiestromen in beeld

  • Applicatielandschap geïnventariseerd en geanalyseerd

  • Regievoering op het totaal aan samenhangende (deel)projecten

Hoe
Per werkgebied is het proces in drie fasen ingedeeld. De voorbereidingsfase wordt grotendeels door de projectcoördinator verzorgd. Daarbij moet gedacht worden aan de introductie, communicatie naar de betrokkenen van het werkgebied en inplannen van de interviews/workshops. Tijdens de interviews/workshops trekken de projectcoördinator en de informatie-architect gezamenlijk op.
De informatie-architect ontfermt zich vervolgens over de uitwerking en visualisatie van resp. de applicatie-architectuur, gegevenssets en koppelingen. In gezamenlijkheid met de projectcoördinator deelt de informatie-architect de platen met de betrokkenen en verwerkt de feedback. De projectcoördinator verzorgt de communicatie van de (tussen)resultaten naar de organisatie en voert de regie op het totaal aan samenhangende (deel)projecten.

Waarom
Door het in kaart brengen van de informatiehuishouding en gegevensstromen binnen de organisatie wordt het werken efficiënter en veiliger. Zo kan de dienstverlening van Zwartewaterland beter worden ondersteund met ICT. Ook kunnen handmatige acties geautomatiseerd worden. En voorkomen we functionele overlap van applicaties. Dit alles zorgt ervoor dat team informatievoorziening de organisatie beter van dienst kan zijn.

Wat neem je mee
Jij bent een vaktechnisch specialist. De wereld van de ICT kent voor jou geen geheimen meer. Je gelooft en bent goed in het leggen van een goede basis voor de informatieorganisatie. Je bent analytisch sterk en een procesdenker. Je bent gedreven om processen waar mogelijk met ICT te optimaliseren. Dit kun je zelfstandig. Maar je bent in projecten ook een goede teamspeler. Daarnaast heb je:  

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting Informatica of Informatiekunde;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met ICT-gerelateerde business analyse (benoem dit specifiek in het cv);
3. Aantoonbare werkervaring met het visualiseren van processen, gegevensstromen en/of architecturen (benoem dit specifiek in het cv).

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als informatie architect binnen een gemeente (40 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met het inventariseren van wensen en eisen en deze vertalen naar functioneel ontwerp (benoem dit specifiek in het cv) (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het optimaliseren en migreren van data vanuit verschillende databronnen tot bruikbare informatie (benoem dit expliciet in het cv) (20 punten);
7. Aantoonbaar in het bezit van Prince2 certificaat (10 punten).

Competenties
- Vaktechnisch specialist
- Analyserend vermogen
- Procesdenker
- Teamspeler

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Is hybride werken mogelijk:  ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 2 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 30 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

  • De gemeente vraagt om een maandelijkse facturatie met prestatieverklaring.

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. (eisen apparatuur) De laptop draait op Windows 10 of Windows 11 en heeft een USB-C aansluiting heeft die de Thunderbolt 4 standaard ondersteunt. De telefoon wordt door de fabrikant nog wordt ondersteund met updates en is voorzien van de laatste updates. Word niet op afstand beheerd door een andere organisatie (2 MDM beheer oplossingen op 1 toestel is niet mogelijk)

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.