Business Architect 3fte

Nationale Politie

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 6 dagen
130 36 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

15 jul 2025

Sluitingsdatum:

23 jul 2025

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

30 sept 2026

Uren per week:

36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Jij ontwerpt mee aan het IT-landschap van de toekomst voor de meldkamers in Nederland. Jij vertaalt de vragen van onze klanten naar technische oplossingen. Die klanten zijn Veiligheidsregio's, Brandweer, Ambulance en/of Kmar. Een belangrijke en boeiende opdracht waar iedere seconde telt!

Doelstelling

Als Business Architect werk je dagelijks aan het bedrijfsontwerp en de business-architectuur van onze organisatie. Je beschrijft de fundamentele ordening van de bedrijfsprocessen en brengt de factoren in beeld die deze ordening bepalen en beïnvloeden. Zo ben je actief betrokken bij het programma kanteling van de organisatie (informatie rotonde) waarbij een nieuw assetmanagement systeem wordt ontwikkeld en geïmplementeerd.

Verantwoordelijkheden

We zoeken een bruggenbouwer tussen de Meldkamerdiensten & ICT, waarbij je op basis van inzicht, overzicht en helicopterview snel een schets van de oplossing voor een vraagstuk kan creëren. Met dit als fundering zet je de lijnen en kaders uit op basis waarvan de gewenste oplossingen gerealiseerd worden.

De verantwoordelijkheden betreffen:

  • Optreden als Business Architect voor de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS);

  • Afstemmen van business-architectuur op de primaire behoeftes van LMS. Dit doe je op basis van de doelarchitectuur voor een toekomst vast IT-landschap waarbij je, rekening houdend met zaken als securityrichtlijnen en business continuity management (BCM) toewerkt naar een meldkamer die zo robuust mogelijk is uitgevoerd (Always on);

  • Adviseren en inlichten van stakeholders;

  • Begeleiden van de aansluiting van meldkamerlocaties op de nieuwe landelijk business-architectuur alle daarvoor benodigde migraties;

  • Op de hoogte zijn en kunnen toepassen van markttrends;

  • Op tijd opleveren van eigen producten en mijlpalen ten behoeve van de projecten;

  • Signaleren van risico's en hierover tijdig communiceren naar de teamleider architectuur en de projectleiders;

  • Deskundig aanspreekpunt zijn voor de diverse betrokken partijen;

  • Bewaken van kwaliteit van de realisatie en het ondersteunen van de realisatie.

De Business Architect acteert op de genoemde aandachtsgebieden en wordt aangestuurd door de teamleider Architectuur.

Vakmatige taken

  • Vertaalt business vraagstukken, maakt onderbouwde keuzes voor beslissers en weet deze overtuigend te presenteren;

  • Kan opereren in een politiek complex speelveld met diverse stakeholders met tegenstrijdige belangen;

  • Is in staat om de verbinding te maken tussen functionele vraag en technische invulling;

  • Vormt het technisch geweten voor de meldkamers;

  • Maakt impactanalyses en geeft onderbouwd advies;

  • Voert stakeholder management uit

Contacten

De contacten zijn werkzaam door het gehele land. Diverse stakeholders, waaronder:

  • Architecten;

  • Opdrachtgevers;

  • Projectmanagers;

  • Teamleden;

  • Experts;

  • Externe partijen zoals Veiligheidsregio’s, AZN, Defensie.

Eisen

  • Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de Externe. Dit in het Nederlands gesteld in PDF-formaat, van maximaal 7 pagina's A4. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd;

  • Geen ZZP'er

  • De kandidaat is in het bezit van een erkend, volwaardig en volledig afgerond diploma op minimaal Hbo-niveau, richting ICT;

  • De kandidaat heeft minimaal 10 jaar werkervaring binnen het ICT-vakgebied;

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring als specialist of senior op minimaal 3 van de volgende technologiegebieden:

    • Server based computing (Citrix)

    • Virtual Desktop Integration VDI

    • Real time video distributie en weergave

    • IP Telefonie / ACD/ ARBI

    • Incident registratie

    • Radio bediening

    • Voice logging

    • Geografische informatie systemen

    • IP netwerken: UDP/TCP RTP RTSP / multicast/unicast

    • Load balancing

    • Virtualisatie (VMWare) high availability

    • Active Directory - Identity and access management (IAM)

    • Firewalls

    • Public Key Infra structure (certificaten, Kerberos)

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als informatie architect binnen het meldkamerdomein;
    Gewicht: 35 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met Archimate;
    Gewicht: 35 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring van minimaal 3 jaar als Specialist op het gebied van business informatie.
    Gewicht: 30 %

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 80 %
Gewicht van prijs: 20 %

Competenties

  • Analytisch vermogen: Vertaalt complexe technische vraagstukken en maakt impactanalyses.

  • Besluitvaardigheid: Neemt eigenstandig beslissingen of spreekt zijn mening uit, ook wanneer zaken onzeker zijn of risico’s inhouden. Toont zich op zijn handelen aanspreekbaar.

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiek-bestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de politie.

  • Verbindend vermogen: Maakt de koppeling tussen functionele vraag en technische invulling.

  • Technische expertise: Vormt het technisch geweten voor de ICT-infrastructuur van meldkamers.

  • Stakeholdermanagement: Voert actief stakeholdermanagement uit.

  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid: Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijke taal mondeling duidelijk.

Organisatie en team

De contacten zijn werkzaam door het gehele land. Diverse stakeholders, waaronder:

  • Architecten;
  • Opdrachtgevers;
  • Projectmanagers;
  • Teamleden;
  • Experts;
  • Externe partijen zoals Veiligheidsregios, AZN, Defensie.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Ja, 1 x 12 maanden

LFNP functie
Bedrijfsvoeringspecialist C, schaal 11

Geheimhoudingsverklaring
De geheimhoudingsverklaring dient de kandidaat binnen de termijn van 7 kalenderdagen na het ontvangen van de definitieve gunning te overhandigen aan de Inhuurdesk. De geheimhoudingsverklaring kunt u hieronder raadplegen.

Tarieven
Zoals vermeld in de Voorwaarden inzake inhuur derden geldt expliciet dat bijkomende kosten zoals eventuele reiskosten, verblijfskosten, parkeerkosten en de reisduur voor woon-werkverkeer niet door de Politie voor vergoeding in aanmerking komt.

CV-eisen
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat.

U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen. Het CV is in het Nederlands opgesteld op basis van ons CV template en in PDF-formaat i.p.v. Word. 

Inhuurdesk Politie behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (dd-mm-jjjj) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-10-2025(of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 30-09-2026 voor 36 uur per week.

Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Type inzet

  • Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.

  • Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

  • Let op: Vanaf 1 november wijzigt het dienstverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.