Marktconsultatie dataplatform.

Nationale Politie

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 11 dagen
120 16 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

18 jul 2025

Sluitingsdatum:

29 jul 2025

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

16

Omschrijving

Om nationale risicos effectief te meten, voorkomen en monitoren, heeft het KCR2 behoefte aan een dataplatform waarin wij relevante data uit verschillende bronnen en eco-systemen samenbrengen en analyseren. Om deze reden willen wij behoeften, huidige en toekomstige technische mogelijkheden in kaart brengen en vertalen naar een functionele behoefte. De afdeling Informatie en analyse ontwikkelt en verbetert informatieproducten en -diensten die door het ICC worden ingezet en aangeboden aan partners. De afdeling focust op middellange en lange termijn ontwikkelingen en zoekt met crisispartners actief naar de mogelijkheden en uitdagingen. Daarbij wordt over (lands-)grenzen heen gekeken, om te komen tot de informatieproducten van de toekomst. De opdracht voor deze specialist betreft een onderzoek/verkenning waaraan een dataplatform aan moet voldoen.

Het LOCC-KCR2 is een onderdeel van het Directoraat-Generaal Politie en Veiligheidsregios (DGPenV) van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV).In de koude fase monitort het nieuwe Informatie en Coordinatie Centrum van LOCC-KCR2 continu de staat van de veiligheid en de paraatheid van capaciteiten in Nederland. In de warme fase wordt bij een grote bovenregionale of landelijke calamiteiten voor een gezamenlijk operationeel beeld gezorgd.

Om de veiligheid en de paraatheid van capaciteiten in Nederland te monitoren is een dataplatform onmisbaar. Op een centraal punt komt de data bij elkaar en kunnen analyses worden gemaakt. Waar nodig onder afgesproken condities met de bronhouders of eco-systemen van de data. Om deze reden is LOCC-KCR2 voornemens om de te verkennen waaraan een dataplatform moet voldoen.

Hierbij is het belangrijk dat het deze verkenning aansluit op de Landelijke Voorziening Crisisbeheersing (LVCB), het platform dat professionals ondersteunt in alle fases van crisisbeheersing met de doctrine Netcentrisch werken, opleidingen en techniek. Daarnaast wordt het onderzoek uitgevoerd samen met de KCR2-partners: Coalitie Informatie Gestuurde Veiligheid vanuit de Veiligheidsregios, Coalitie Rijk (samenwerkende crisiscentra van de departementen) en het NIPV.

De toegevoegde waarde van een dataplatform is aanzienlijk en kan op verschillende manieren bijdragen aan de effectiviteit en efficientie:
- Toekomstbestendigheid: Een goed ontworpen dataplatform kan data van diverse partijen verwerken, inclusief open source, geografisch gebonden data en mogelijk gerubriceerde data, waardoor het platform flexibel en aanpasbaar is aan toekomstige behoeften en ontwikkelingen.
- Proactieve identificatie van risico's: Door data uit diverse bronnen slim te combineren en analyseren, kunnen trends en patronen vroegtijdig worden herkend.
- Optimalisatie van preventieve maatregelen: Betere voorspellingen en risicoanalyses maken gerichte en efficiente interventies mogelijk.
- Snellere en effectievere respons bij incidenten: Relevante informatie is direct beschikbaar, wat besluitvorming en coordinatie verbetert.
- Faciliteren van samenwerking tussen partijen: Veilig en gestandaardiseerd datadelen zorgt voor een meer geintegreerde aanpak bij het managen van nationale risicos. Wij begrijpen dat betrouwbaarheid en zorgvuldige verwerking van data essentieel zijn voor het succes van dit platform. Daarom hanteren wij de volgende uitgangspunten:
- Dataveiligheid en privacy by design: Het platform zal voldoen aan de hoogste normen van databeveiliging en wetgeving zoals de AVG.
- Transparantie en vertrouwen: Duidelijke afspraken en protocollen zorgen ervoor dat partijen inzicht hebben in hoe hun gegevens worden gebruikt en beschermd.
- Controle en eigenaarschap: Data-eigenaren behouden controle over hun gegevens en kunnen specifieke voorwaarden stellen aan het gebruik ervan.
- Gebruik van geavanceerde technologieen: Encryptie, toegangsbeheer en auditing worden toegepast om een veilige omgeving te garanderen.
- Grote diversiteit aan partijen, gebaseerd op de verschillende landelijke crisisplannen en landelijke risicoanalyses

De kandidaat zal zich bezig houden met onderzoek/verkenning waaraan een dataplatform moet voldoen, deze kennis en expertise hebben we momenteel niet in het team, waardoor we willen overgaan tot het inhuren van een expert.

Doelstelling

- Het resultaat van deze verkenning is een gedragen en afgestemd advies in de vorm van een tekstdocument dat kan worden gebruikt in een toekomstige functionele behoeftestelling van het dataplatform.
- De functionele behoeftestelling beschrijft de specifieke eisen en wensen die gebruikers hebben om hun taken effectief uit te voeren. In de functionele behoeftestelling dient minimaal aandacht te worden geschonken aan gegevensverzameling en-integratie, gegevensopslag en -beheer, gegevensverwerking en -analyse, toegangsbeheer en beveiliging, gebruiksvriendelijke interface, schaalbaarheid en prestaties en integratie met bestaande systemen t.b.v. het dataplatform.
- Het advies is geschikt en dus leesbaar voor de verschillende niveaus van besluitvorming. Het advies omvat om deze reden minimaal een doelstelling van het platform (het meten, voorkomen en monitoren van nationale risico's, en het verbeteren van de samenwerking tussen verschillende landelijke partijen), een technische specificatie, voorstel implementatieplan, risico-analyse, conclusies en aanbevelingen t.b.v. het dataplatform.

Verantwoordelijkheden

- De kandidaat is verantwoordelijk voor het onderzoek en verkenning waaraan een dataplatform moet voldoen.
- De kandidaat is verantwoordelijk voor het opleveren van het tekstdocument t.b.v. het dataplatform.

Eisen

  • De kandidaat heeft minimaal een erkend, volwaardig, volledig en afgerond diploma op Hbo-niveau.
  • De kandidaat heeft minimaal 2 adviezen of onderzoeken geschreven met een gedetailleerde functionele behoeften voor een dataplatform.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft 2 jaar aantoonbare werkervaring met GIS dataplatformen die in staat zijn om data in real-time te verzamelen, te verwerken en te presenteren.
    Gewicht: 40 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare operationele toegepaste (dus niet strategisch) werkervaring binnen het veiligheidsdomein.
    Gewicht: 30 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare expertise in databeheer en governance binnen de Nederlandse veiligheidssector, met een focus op het waarborgen van vertrouwen bij data-aanleverende partijen.
    Gewicht: 20 %

  • De kandidaat heeft een erkend, volwaardig, en volledig afgeronde diploma op WO-niveau.
    Gewicht: 10 %

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 80 %
Gewicht van prijs: 20 %

Competenties

  • Leervermogen: Is alert op nieuwe informatie. Maakt zich actief meester van nieuwe kennis en past deze effectief toe voor de eigen functie.

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiek-bestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de organisatie.

  • Probleemanalyse: Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens.

  • Mondelinge presentatie: Presenteert feiten, meningen en ideeën op een heldere wijze. Maakt hierbij gebruik van relevante communicatiemiddelen.

  • Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid: Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijk Nederlandse taal mondeling en schriftelijk duidelijk.

Organisatie en team

Het LOCC-KCR2 is een onderdeel van het Directoraat-Generaal Politie en Veiligheidsregios (DGPenV) van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV).In de koude fase monitort het nieuwe Informatie en Coordinatie Centrum van LOCC-KCR2 continu de staat van de veiligheid en de paraatheid van capaciteiten in Nederland. In de warme fase wordt bij een grote bovenregionale of landelijke calamiteiten voor een gezamenlijk operationeel beeld gezorgd.

De afdeling Informatie en analyse ontwikkelt en verbetert informatieproducten en -diensten die door het ICC worden ingezet en aangeboden aan partners. De afdeling focust op middellange en lange termijn ontwikkelingen en zoekt met crisispartners actief naar de mogelijkheden en uitdagingen. Daarbij wordt over (lands-)grenzen heen gekeken, om te komen tot de informatieproducten van de toekomst.

Gespreksinformatie

Planning
Het verificatiegesprek zal z.s.m. na het beoordelen van de ontvangen offertes plaatsvinden.

De uitgenodigde Externe dient minimaal één dag voor het verificatiegesprek de gevraagde bewijsmiddelen, zoals kopie diploma(s)/certificaten te overleggen aan de inhuurdesk. Bij het niet tijdig indienen zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag. 

Interview
Het verificatiegesprek dient ter verificatie van de gestelde eisen en ter verificatie van of de score van de schriftelijke beoordeling op de gunningscriteria terecht is toegekend. Indien de verificatie geen aanleiding geeft tot een lagere score dan aanvankelijk is toegekend tijdens de beoordeling en het voldoen aan de gestelde eisen bevestigd, dan geldt dat de Offerte van deze Externe de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft en komt daarmee in aanmerking voor gunning van de Opdracht. Indien in de Opdracht meer dan één Externe wordt gevraagd, wordt het aantal beoogde aan te stellen Externen uitgenodigd voor het verificatiegesprek op basis van de hoogste posities in de rangorde.

Indien uit het verificatiegesprek blijkt dat te veel punten zijn toegekend in de schriftelijke beoordeling, dan wordt dit gecorrigeerd in de beoordeling. De nieuwe rangorde wordt na de correctie opnieuw vastgesteld. Indien de Offerte van de Externe met wie het verificatiegesprek is gehouden niet meer de hoogst scorende in de nieuwe rangorde is, zal de Externe van de hoogstscorende Offerte in de nieuwe rangorde voor het verificatiegesprek worden uitgenodigd.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

LFNP functie
BVS E (Schaal 13)

Optie tot verlenging
Ja, 2 x 3 maanden

CV-eisen
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat.

U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
Het CV is in het Nederlands opgesteld op basis van ons CV template en in PDF-formaat i.p.v. Word. 

Inhuurdesk Politie behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (dd-mm-jjjj) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-10-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31 12 2025 voor 16 uur per week.

Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Type inzet

  • Wij richten ons met deze aanvraag tot álle potentiële aanbieders/inschrijvers; zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als zzp'ers die zichzelf offreren. Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit van de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge). 

  • Voor deze opdracht is een AIVD-B screening van toepassing. 
    Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht. Dit kan maximaal 8 weken duren waardoor bovenstaande startdatum een fictieve startdatum betreft. Starten kan zoveel eerder als mogelijk, na doorlopen van de screening

  • Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.