Medewerker webcare/community engagement specialist

Nationale Politie

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 13 dagen
65 36 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

16 jul 2025

Sluitingsdatum:

30 jul 2025

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

30 sept 2026

Uren per week:

36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Een levendigd interne community ontstaat niet vanzelf. Het vraagt om een doordachte aanpak die voortbouwt op wat we weten over onze mensen: hun behoeften, hun verhalen en wat hen daadwerkelijk raakt. De webcare/community managementspecialist heeft als opdracht om bij te dragen aan het versterken en professionaliseren van de interne community op het intranet (Blueportaal). Dit doet de specialist door een herkenbare, terugkerende aanpak te ontwikkelen met maandelijkse contentprikkels, gebaseerd op de community managementstrategie. 

Naast de interne communicatie zien we dat het social medialandschap de afgelopen jaren flink is veranderd. Per platform verschuiven het type gesprekken, reacties en aanwezige groepen. Dit geldt met name voor X, maar we zien bijvoorbeeld ook duidelijke verschillen tussen nieuwe platforms zoals BlueSky en TikTok. Daarnaast zien we dat toenemende polarisatie en maatschappelijke onrust die veranderingen verder beïnvloeden, waarbij AI en desinformatie een grote rol kunnen spelen. Ook in het gesprek over de politie zien we duidelijke verschillen tussen de platforms. De afspraken voor de corporate webcare sluiten dus niet altijd aan op de huidige situatie en ontwikkeling van elk platform. Via de landelijke kanalen van de politie moeten we steeds meer inzetten op online reputatiemanagement. Daarnaast zijn er per platform verbeteringen nodig om meer impact te maken in relatie tot het reputatie en vertrouwen van de politieorganisatie. 

De webcaremedewerkers/ community engagement specialist heeft hierin een tweeledige opdracht. Enerzijds betreft dit het dagelijks werken aan het beantwoorden van vragen die worden gesteld via de corporate, korpsbrede social media kanalen. Je beantwoordt vragen over de organisatie, en reageert wanneer nodig op discussies, in nauwe afstemming met de woordvoerders en communicatieadviseurs. Anderzijds zal de kandidaat een onderzoek doen naar de effectiviteit van ons huidige webcarebeleid en protocol op de corporate kanalen. Staan we werkelijk in verbinding met de samenleving? En hoe effectief is dit met de hoeveelheid accounts? Bereiken we de beoogde doelgroepen? Volstaan de huidige webcarestrategiën of moet daar meer differentiatie in? Beide opdrachten dienen uitgevoerd te worden het met oog op/ afgestemd op van de herijking van het social media beleid. 

De webcaremedewerkers/ community engagement specialist voert de opdracht zelfstandig uit. Onderhoudt zelf contacten met de betrokken collega's om de behoefte en best aansluitende wijze van (communicatie)inzet af stemmen. 

Doelstelling

De kandidaat heeft als doelstelling om:
Voorbeelden van vraagstukken waar je aan gaat werken en die voor 30-09-2026 moeten zijn opgeleverd zijn: het ontwikkelen van een herkenbare aanpak met maandelijkse contentprikkels voor intranet (BluePortaal), het per kwartaal verzamelen van rapporten over kwantitatieve data en kwalitatieve signalen op de interne community,voert een onderzoek uit over de huidige corporate webcare aanpak i.r.t. de ontwikkelingen van het social media landschap. 

Verantwoordelijkheden

  • Webcare

    • Monitoren en beantwoorden van vragen via corporate, korpsbrede social media kanalen

  • Community activeren en verbinden

    • Cureren en publiceren van herkenbare content die collega's aanspreekt

  • Interactie stimuleren

    • Dagelijkse monitoring van community-activiteit op het intranet

    • Reacties faciliteren en dialoog stimuleren

  • Signalen verzamelen en rapporteren

    • Kwantitatieve data (views, reacties) en kwalitatieve signalen verzamelen

Contacten

Hoofzakelijk interne contacten, wel extern contact met burgers via corporate, korpsbrede social media kanalen. 

Eisen

  1. De kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende hbo bachelor opleiding.

  2. De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met externe webcare.

  3. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met intern webcare.

  4. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentmanagementsystemen en social media monitor-tools

Wensen en competenties

Wensen

  1. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de verschillende doelgroepen aanspreken in een gepaste tone of voice/ gepaste benadering. (voorbeelden bespreken tijdens verificatiegesprek);
    Gewicht: 20 %

  2. Verdieping eis 4: de kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentmanagement systemen en social media monitor-tools Spotler/Coosto/Obi4wan en/of Viva Engage;
    Gewicht: 20 %

  3. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentcreatie en/of community management;
    Gewicht: 20 %

  4. De kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende hbo bachelor opleiding.in de richting van communicatie of reputatiemanagement;
    Gewicht: 20 %

  5. De kandidaat heeft aantoonbare werkerving met het managen en inventarisering van de behoefte via een intranetomgevingen;
    Gewicht: 20 %

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 80 %
Gewicht van prijs: 20 %

Competenties

  • Vakmanschap - Beschikt over en past inhoudelijke kennis en vaardigheden op een adequate wijze in zijn vak toe.

  • Luisteren - Verzamelt belangrijke informatie uit mondelinge mededelingen. Geeft aandacht en ruimte aan gesprekspartners. Vraagt door en gaat in op reacties.

  • Sociale vaardigheid - Beweegt zich tactvol en gemakkelijk in contacten met anderen. Is in staat met zijn optreden emoties en de sociale interactie te beïnvloeden.

  • Overtuigingskracht - Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.

  • Organisatiesensitiviteit - Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.

  • Systeemdenken - Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel.

  • Creativiteit - Bekijkt vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken. Komt tot originele, oorspronkelijke en vernieuwende ideeën of oplossingen voor problemen die met de functie verband houden.

Organisatie en team

Niet bekend

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Ja, 12 maanden.

LFNP functie
BVS A, schaal 9

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-10-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 30-09-2026 voor 36 uur per week.

Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Type inzet

  • Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.

  • Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht. 

  • Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.