Projectleider AMS

Nationale Politie

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 7 dagen
120 36 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

15 jul 2025

Sluitingsdatum:

24 jul 2025

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36

Omschrijving

Opdracht

Voor deze opdracht zijn we op zoek naar een zelfstandig expert op het gebied van implementatie van assessment- en selectiesystemen, die kan opereren op het snijvlak van HR-organisatie en techniek. Dit met als doel het in gebruik kunnen nemen van een nieuwe software toepassing door selectiepsychologen, -adviseurs en -ondersteuners eind 2025.

Snijvlak van HR-organisatie en techniek:
Vanuit het programma ‘Modernisering Informatiesystemen Bedrijfsvoering’ worden ook de systemen voor de werving en selectie van nieuw politiepersoneel vervangen en geïmplementeerd. Door het specifieke karakter van de politieorganisatie en eisen die samenhangen met de selectie van nieuw politiepersoneel is er gekozen het concept ‘Platform As A Service’ waarbij we op het platform van onze IT partner een volledig op maat gesneden selectieproces bouwen.

Om dit te realiseren zoeken we een professional die de business implementatie voorbereidt, leidt en uiteindelijk gereed maakt voor overdracht. Dit betekent dat je vanuit de afdeling Werving & Selectie het schakelpunt vormt naar de IV-organisatie van de politie. Je zorgt ervoor dat functionele requirements vertaald worden naar use cases die gezamenlijk een functioneel ontwerp vormen. Dit vormt het eerste deel van de opdracht, namelijk te komen tot een Minimum Viable Product (MVP). Dit allemaal in overleg met de verschillende stakeholders van Selectie, zodat er een gedragen ontwikkelpad ligt dat het startpunt is voor de realisatie van de nieuwe softwaretoepassing. Vervolgens leidt je het projectteam dat zorg draagt voor de ontwikkeling van de selectie toepassing. Dat betekent dat je prioriteit aanbrengt in de volgorde van de te realiseren use cases en ervoor zorgt dat de IT Partner een duidelijke sprintplanning kan opstellen. Om voldoende feedback over de gerealiseerde functionaliteit uit de sprints te krijgen, draag je zorg voor reviewmomenten met stakeholders, en gebruik je de feedback om use cases aan te scherpen.

Bovenstaande toont overeenkomsten met een scrum / agile aanpak, maar er wordt ook van je verwacht dat je verantwoordelijkheid draagt voor inzicht in planning, middelen en voortgang voor de ontwikkeling, de realisatie, de implementatie en uiteindelijke borging van de nieuwe toepassing binnen de afdeling Selectie.
Aangezien dit een modernisering/vernieuwingsopdracht is, is in de stuurgroep afgesproken dat er ruimte moet zijn voor een realisatie inclusief pilot fase waarin de volledige functionaliteit voor een geïsoleerde doelgroep wordt getest.  

In gebruik nemen van nieuwe software:
Het bovenstaande draait om de realisatie van de softwaretoepassing voor de afdeling Selectie. Het tweede deel van de opdracht, en de aanvullende waarde die we zoeken, is een expert op het gebied van implementatie die ervoor zorg kan dragen dat deze toepassing ook in gebruik genomen kan worden. Een business implementatie vraagt om stakeholder management, zodat alle betrokken partijen zijn geïnformeerd en waar nodig betrokken en geactiveerd. Bij een business implementatie draag je ook zorg voor (het organiseren van) training, de ontwikkeling van instructiemateriaal voor medewerkers en de migratie van de oude toepassing naar de nieuwe. Hiervoor is ook een data migratie voorzien. De informatie uit het oude, uit te faseren, systeem moet op integere en veilige wijze correct overgezet worden naar de nieuwe toepassing. Gedurende de ingebruikname draag je zorg voor de coördinatie van gebruikersondersteuning, informatievoorziening naar gebruikers en hun leidinggevenden en teken je het pad uit voor de post-projectfase waarin de afdeling zelfstandig in de nieuwe situatie kan opereren. 

Resultaten

Op dit moment werken we met de externe partner en de IV-organisatie en de realisatie van use cases, waarvan een deel als individuele functionaliteiten inmiddels gereed zijn. Echter moet het zwaartepunt van de implementatie nog volgen.

Concreet verwachten we het volgende:

  • Oplevering van de resterende use cases, gereed voor sprints aan de leverancier

  • Bemiddeling met alle betrokken IT partijen om het gehele proces operationeel te krijgen.

  • Overeengekomen acceptatiecriteria voor de pilot, de MVP en uiteindelijk het op te leveren systeem.

  • Organisatie van testen (functioneel en door gebruikers)

  • Opstellen migratie- en implementatie aanpak, goed te keuren door de stuurgroep.

  • Het begeleiden van de ingebruikname van de softwaretoepassing bij de afdeling Selectie, met tenminste het organiseren van gebruikerstrainingen, verzorgen van instructiemateriaal, organiseren van gebruikersondersteuning en de overdracht naar de lijn ter afronding van het project.   

  • Stakeholdermanagement, waarbij je in het bijzonder zorg draagt voor de balans tussen de verwachtingen van de afdeling Selectie en de realisatie door de partner X-Lab en de eigen IV-organisatie van de politie.

  • Uiteindelijk draag je verantwoordelijk voor uitvoering van de migratie en implementatie binnen de afgesproken kaders (budget, tijdslijnen, acceptatie criteria etc).

  • In lijn met een projectmatige opdracht geldt voor deze opdracht een tijdslijn van 1 augustus 2025 t/m 31 december 2025. Je hebt hierbij de beschikking en functionele leiding over een projectteam, bestaande uit IT experts, business- en informatie analisten, functioneel beheerders en gebruikersvertegenwoordigers van Selectie. 

Verantwoordelijkheden

Specifieke deskundigheid en kennis van de professional 

Voor deze opdracht zijn we op zoek naar een expert op het gebied van implementatie van selectiesystemen. De reden dat wij op zoek zijn naar een expert van buitenaf heeft ermee te maken dat er meerdere complicerende factoren zijn die niet overeenkomen met de huidige functie inrichting binnen de politie. 

De eerste reden dat we op zoek zijn naar expert heeft ermee te maken dat het zwaartepunt van deze opdracht ligt tussen de HR Organisatie en de IV organisatie en daardoor niet specifiek toegewezen kan worden aan een functionaris van één van deze afdelingen. Immers, we verwachten van de expert te fungeren als schakelpunt tussen de realiserende afdeling (IV) en de HR afdeling Selectie, die de nieuw te ontwikkelen toepassing in gebruik moet nemen. Dit maakt ook dat het stakeholderveld groot en complex is. Ook dit draagt bij aan de behoefte aan expertise van buiten de organisatie

Een tweede reden dat we kiezen voor een expert van buitenaf ligt in het feit dat gekozen wordt voor een oplossing die aansluit bij de specifieke wensen en eisen die (ook wettelijk) gesteld worden aan het Selectieproces, en die ingebed wordt in het platform van een externe partner. Deze combinatie van inhoudelijke kennis van assessment toepassing i.c.m. kennis over ‘platform as a service’ oplossingen zijn specifiek en niet intern beschikbaar. 

De derde reden heeft te maken met externe ervaring en opgebouwde expertise met betrekking tot project- en verandermanagement. De expertise intern is primair opgebouwd binnen de politieonderdelen en juist van de inzet van extern opgedane ervaring wordt verwacht dat dit bijdraagt in een hogere en snellere acceptatiegraad van gebruikers.  

Contacten

De contacten zullen vooral zijn met de projectleden, de leveranciers en de business en in beperkte mate met MT.

Eisen

  • De kandidaat heeft een erkend, volledig, volwaardig en afgerond diploma op HBO bachelor niveau;

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring op het gebied van veranderingen op het snijvlak van IT en HR;

  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis en werkervaring met implementaties toepassen binnen overheidsinstellingen;

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het implementeren van assessment management systemen, inclusief het migreren van assessmentdata van het oude naar het nieuwe systeem;

  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van project- en verandermanagement en daarbij aantoonbare werkervaring op het gebied van gebruikersacceptatie en in- en extern stakeholdermanagement;

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis en werkervaring met de ontwikkeling van PaaS (bij voorkeur KEDO);
    Gewicht: 30 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkerving met medewerker selectieprocessen;
    Gewicht: 25 %

  • De kandidaat heeft een erkend, volledig, volwaardig en afgerond diploma op HBO bachelor niveau in een bedrijfseconomische richting;
    Gewicht: 20 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met implementatie van HR systemen bij politie, defensie, FIOD en/of DJI;
    Gewicht: 15 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met projectmatig werken in een Agile omgeving, gebruikmaken van o.a. JIRA en Confluence;
    Gewicht: 10 %

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 80 %
Gewicht van prijs: 20 %

Competenties

  • Doorzettingsvermogen

  • Initiatief

  • Organisatievermogen

  • Probleemanalyse

  • Samenwerken

  • Systeemdenken

  • Verandergerichtheid

  • Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid

Organisatie en team

De contacten zullen vooral zijn met de projectleden, de leveranciers en de business en in beperkte mate met MT.

Gespreksinformatie

De Externe is inzetbaar vanaf 01-09-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord -is) -tot en met 31-12-2025 voor 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever niet worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Nee

LFNP functie
BVS D, schaal 12

CV-eisen
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat.

U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe.
U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen. Het CV is in het Nederlands opgesteld op basis van ons CV template en in PDF-formaat i.p.v. Word. 

Inhuurdesk Politie behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (dd-mm-jjjj) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-09-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord -is) -tot en met 31-12-2025 voor 36 uur per week.

Het contract kan door de Opdrachtgever niet worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Type inzet

  • Wij richten ons met deze aanvraag tot álle potentiële aanbieders/inschrijvers; zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als ZZP'ers die zichzelf offreren

  • Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit van de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge). Tussentijds evaluatie zal periodiek en in afstemming plaatsvinden.

  • De aanvraag staat open voor alle aanbieders, zowel detacheringsbureau's als ZZP’ers worden uitgenodigd om te reageren.

  • Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

  • Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.