Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland
Begindatum:
1 nov 2025Einddatum:
31 mrt 2026Publicatiedatum:
3 sept 2025De Dienst Facility Management (FM) maakt onderdeel uit van het Politiedienstencentrum (PDC). Binnen de Dienst FM worden facilitaire taken binnen de politie uitgevoerd. De Dienst FM is op basis van expertisegebieden en geografie van de werkzaamheden georganiseerd en levert diensten en producten aan het korps op alle locaties in Nederland. De dienst FM bestaat uit de afdelingen FM Informatie, Analyse en Rapportage, Facilitaire Services (FS), Huisvesting, Producten en Dienstenmanagement (PDM) en Inkoopmanagement (IKM). FS bestaat uit de teams Regionale Facilitaire Service en de landelijk werkende teams Documentaire Informatievoorziening (DIV), Politie-uitrusting en Voer- en Vaartuigen.
De Dienst draagt de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van het door de directie FM vastgestelde beleid. Binnen de dienst FM bestaat het programma Fysieke Toegangsbeveiliging (FTB). Dit programma is opgezet voor onder andere de inrichting van integrale uitvoeringsprocessen van fysieke beveiliging op landelijk niveau. Binnen dit programma zijn meerdere projecten actief, met allemaal hun eigen opdracht. Het programma en de projecten hebben een landelijke focus, werkzaamheden vinden door het land plaats.
De politie is op zoek naar een Sr. projectmanager rijkspas implementatie die leidinggeeft aan het project FG2 binnen het programma FTB, met de doelstelling om te komen tot een centraal georganiseerde en robuuste toegangsbeveiliging op gebied van systemen en beheerorganisatie, via de introductie van de Rijkspas.
De Rijkspas is een multifunctionele smartcard voor de Nederlandse rijksoverheid. Ze wordt ingezet als interdepartementaal legitimatiebewijs, authenticatiemiddel en toegangspas tot gebouwen en systemen. De voorziening wordt voortdurend doorontwikkeld en aangepast aan nieuwe technologische ontwikkelingen, (veiligheid)eisen en gebruikerswensen.
Het is van essentieel belang dat de Politie, als toekomstige gebruikersorganisatie zich houdt aan de gemeenschappelijk gemaakte afspraken om ervoor te zorgen dat de veiligheid, kwaliteit en uniformiteit van de voorziening maximaal wordt gewaarborgd. Nieuwe deelnemende organisaties worden door het Rijkspasteam geadviseerd en begeleid bij het inrichten van hun systemen en processen en interfaces op de centrale infrastructuur.
Het project loopt al enkele jaren. De voorbereiding op de daadwerkelijk uitrol is in een afrondende fase en naar verwachting start dit jaar de uitrol.
We zijn op zoek naar een deskundige Sr. projectmanager Rijkspas implementatie die de implementatie van de Rijkspas binnen een complex systeemlandschap en grote geografische spreiding over Nederland, succesvol laat verlopen. Deze expertise hebben we momenteel niet in huis waardoor we moeten overgaan tot het inhuren van een specialist.
Doelstelling
De Sr. projectmanager rijkspas implementatie wordt ingehuurd met als doel het managen en coördineren van de werkzaamheden die verband houden met de voorbereiding en uitrol van de Rijkspas, en het daaropvolgende beheer binnen de politie, startende met een pilot die eind maart 2026 succesvol afgerond moet zijn. Met de taken zoals die beschreven zijn in de paragraaf Verantwoordelijkheden.
De Sr. projectmanager rijkspas implementatie heeft als doel om de pilot van de nieuwe Rijkspas te voltooien in kwartaal 2, 2026.
Met de volgende meetbare resultaatverplichtingen:
Planning en fasering: De werkzaamheden worden opgesplitst in specifieke, afgebakende perioden (bijvoorbeeld per kwartaal), waarbij per periode de voortgang en het behalen van mijlpalen meetbaar zijn.
Kwartaal 1, 2026: De ketentesten zijn succesvol afgerond en de voorbereidingen voor de gebruikers acceptatie testen zijn gereed.
Kwartaal 2, 2026: De gebruikers acceptatie testen zijn afgerond en de eerste pilot is uitgerold en succesvol afgerond, de voorbereidingen voor de tweede pilot zijn gestart.
Mijlpalen: Aan het einde van iedere periode wordt geëvalueerd of de afgesproken resultaten zijn behaald, zoals:
Succesvolle afronding van de gebruikers acceptatie testen.
Het realiseren van de pilot van de nieuwe Rijkspas op de pilot eenheid.
Afstemming en communicatie: de projectmanager rapporteert periodiek aan de opdrachtgever over voortgang en resultaten en kan waar nodig overleggen over obstakels”. Dit zal bij voorkeur plaatsvinden per kwartaal, of vaker indien nodig voor de voortgang van de implementatie.
Flexibiliteit in werktijden: Sr. projectmanager rijkspas implementatie kan zijn werktijden flexibel indelen, De projectmanager stemt de planning van werkzaamheden zelfstandig af met relevante stakeholders, waarbij rekening wordt gehouden met de praktische voortgang van het project.
Overkoepelend doel project/programma
Doel van het project is om in Q1 2028 alle eenheden binnen de politie voorzien te hebben van de Rijkspas en al het bijbehorende beheer overgedragen te hebben aan de staande organisatie. Na afronding van de pilot eind maart 2026 zal er gestart worden met de uitrol in de eerste eenheden. Hierdoor is de kans aanwezig dat verlenging van de opdracht reëel is om deze uitrol te begeleiden.
Verantwoordelijkheden:
Is verantwoordelijk voor de coördinatie van het project voor de implementatie van de Rijkspas en bewaakt de voortgang hiervan;
Fungeert als eerste aanspreekpunt voor de opdrachtgever, andere projectleiders binnen het programma, de centrale Rijkspas organisatie en overige stakeholders;
Stelt een integraal plan van aanpak op voor de implementatie, waarin activiteiten over de gehele keten inzichtelijk worden gemaakt, en houdt dit actueel;
Adviseert de organisatie over de organisatorische impact die de Rijkspas met zich meebrengt en ondersteunt bij de implementatie hiervan;
Verzorgt presentaties en organiseert samen met projectbetrokkenen workshops voor diverse doelgroepen;
Stemt werkzaamheden af met projectmedewerkers en andere betrokkenen om te zorgen dat taken tijdig en conform planning worden uitgevoerd (zonder hiërarchische aansturing);
Organiseert en neemt deel aan stuurgroep- en project overleggen;
Coördineert de uitvoering van een pilot-uitrol bij een van de eenheden, voorafgaand aan de landelijke uitrol van de Rijkspas;
Interne contacten met stakeholders, projectleider, programmamanager, beleidsadviseur, ketenregisseur, directie FM, HBV, CSO, projectteamleden, communicatieadviseur, (regionale) beheerders, facilitaire serviceteams en eindgebruikers. Extern: leveranciers, system integrators, projectleiders.
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 80 %
Gewicht van prijs: 20 %
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met Facility Management binnen een overheidsorganisatie;
Gewicht: 50 %
De kandidaat is in het bezit van IPMA C certificering;
Gewicht: 20 %
De kandidaat heeft een afgeronde, erkende, volledig en volwaardige opleiding, op minimaal hbo-niveau in de richting van (Technische) Bedrijfskunde, informatica of ICT;
Gewicht: 20 %
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de politieorganisatie;
Gewicht: 10 %
Organisatiesensitiviteit: Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.
Overtuigingskracht: Toont gedrag dat erop is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.
Coachen: Verkent de ontwikkelbehoeften van medewerkers en stimuleert, motiveert en coacht hen om hun vakbekwaamheid op een hoger niveau te brengen en de medewerkers zo verder te ontwikkelen.
Resultaatgerichtheid: Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiënte en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten.
Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid: Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijke taal mondeling duidelijk in de Nederlandse taal.
De Dienst Facility Management (FM) maakt onderdeel uit van het Politiedienstencentrum (PDC). Binnen de Dienst FM worden facilitaire taken binnen de politie uitgevoerd. De Dienst FM is op basis van expertisegebieden en geografie van de werkzaamheden georganiseerd en levert diensten en producten aan het korps op alle locaties in Nederland. De dienst FM bestaat uit de afdelingen FM Informatie, Analyse en Rapportage, Facilitaire Services (FS), Huisvesting, Producten en Dienstenmanagement (PDM) en Inkoopmanagement (IKM). FS bestaat uit de teams Regionale Facilitaire Service en de landelijk werkende teams Documentaire Informatievoorziening (DIV), Politie-uitrusting en Voer- en Vaartuigen.
Contacten
Interne contacten met stakeholders, projectleider, programmamanager, beleidsadviseur, ketenregisseur, directie FM, HBV, CSO, projectteamleden, communicatieadviseur, (regionale) beheerders, facilitaire serviceteams en eindgebruikers. Extern: leveranciers, system integrators, projectleiders.
De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
LFNP functie
Bedrijfsvoeringspecialist E
Optie tot verlenging
Ja tot een maximale inzet van 24 maanden.
CV-eisen
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat.
U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
Het CV is in het Nederlands opgesteld op basis van ons CV template en in PDF-formaat i.p.v. Word. Inhuurdesk Politie behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (dd-mm-jjjj) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.
Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-11-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-03-2026 voor 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Uurtarief
Maximaal: € 130,00
Inclusief alle kosten, exclusief BTW.
Type inzet
Wij richten ons met deze aanvraag tot álle potentiële aanbieders/inschrijvers; zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als zzp'ers die zichzelf offreren. Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit van de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge).
Screening BO:
Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.
Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.