Adviseur CISO office

Kadaster

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 8 dagen
100 32 - 36 Gelderland

Publicatiedatum:

20 aug 2025

Sluitingsdatum:

29 aug 2025

Begindatum:

15 sept 2025

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Het Kadaster is actief bezig haar informatiebeveiliging verder te professionaliseren. Zij doet dat door in te zetten op zowel de inhoudelijke lijnen als de doorontwikkeling van de organisatievolwassenheid. Denk daarbij aan de uitrol van awareness programma’s gericht op gedragsverandering (dus niet alleen een tool implementeren), het effectiever maken van diverse instrumentaria rondom risicomanagement en besluitvorming (zoals het BIA proces), het versterken van de werking van het ISMS en het inrichten van bedrijfscontinuïteit vanuit de processen en alle daarbij behorende factoren (dus niet alleen vanuit IT-perspectief).

Voor deze activiteiten is het CISO office verantwoordelijk. Het CISO office bestaat uit de CISO, plv CISO en drie senior adviseurs. Voor de verdere professionalisering zoekt het CISO office twee medior medewerkers informatiebeveiliging die enerzijds bijdragen aan de realisatie van genoemde initiatieven en anderzijds meedenken over de inrichting en implementatie daarvan.

Het Kadaster zoekt twee medior professionals met minimaal 5 jaar relevante werkervaring in het vakgebied, waarbij de werkervaring breder is dan alleen technische informatiebeveiliging. De beoogde collega’s hebben ervaring met organisatieverandering en begrijpen hoe dit in de praktijk werkt. Ook zijn de collega’s in staat om binnen de organisatie samen te werken met disciplines als recordsmanagement en privacy en bij te dragen aan een verdere integratie van informatiebeveiliging binnen onze processen. Het betreft een opdracht voor 32-36 uur per week en de opdracht dient door de persoon zelf te worden uitgevoerd en is dus geen Duo-constructie.

Belangrijkste technieken, methoden en tools:

  • Riskmanagement;

  • BIA’s;

  • ISO27001, BIO en NIS2;

  • Workshops;

  • Audits;

  • Reviews. 

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Ondersteunen van het ontwikkelen van nieuwe werkwijzen en technieken, zoals BIA's en CSA's;

  • Voorbereiden en uitwerken van workshops o.a. BCM in continuïteitsplannen;

  • Ondersteunen van de senior adviseurs bij lopende trajecten en uitwerken deelresultaten;

  • Zelfstandig voeren van gesprekken in de organisatie over informatiebeveiliging;

  • Uitvoeren van gap analyses;

  • Documenteren van bevindingen en resultaten en bewaken voortgang implementatie.

Eisen

Let op: motiveer (kort) in het CV per knock-outcriterium hoe u hieraan voldoet:

  • De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd;

  • Een maximum uurtarief van € 100,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee en overige kosten;

  • Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 6 pagina’s A4;

  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring binnen informatiebeveiliging;

  • HBO werk- en denkniveau (aan te tonen met relevante werkervaring of diploma’s, het niet hebben van een relevant HBO diploma of hoger dient gecompenseerd te worden met 5 jaar extra relevante werkervaring waaruit het niveau blijkt in CV te onderbouwen);

  • Ervaring met organisatieverandering (bijvoorbeeld door actief betrokken te zijn geweest bij minimaal twee verandertrajecten);

  • Ervaring met BIA’s, DPIA’s en ISMS (in CV aantonen dat deze uitgevoerd zijn en dat er ervaring is met het herzien van instrumentarium);

  • Bekendheid met relevante normen zoals ISO 27001 en de BIO (aan te tonen doordat deze normen in de werkervaring doorlopend zijn meegenomen);

  • Ervaring met het documenteren van resultaten van de werkzaamheden en deze ontsluiten voor de organisatie (aan te tonen door minimaal één voorbeeld in CV);

  • Kunnen werken op diverse onderwerpen tegelijk en daarin het overzicht behouden (aan te tonen in CV met minimaal 2 jaar ervaring hierin met diversiteit aan werkzaamheden en eigen rol);

  • De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift.

Wensen en competenties

Wensen

De gevraagde gunningscriteria moeten blijken uit het CV of de motivatiebrief en onderbouwd met concrete voorbeelden. Het is dus onvoldoende om simpel te stellen dat er ervaring is met een bepaald onderwerp. Geef per gunningscriterium uw motivatie en/of hoe u hieraan komt: 

  • Risicomanagement (flexibel kunnen toepassen van verschillende werkwijzen en kunnen afstemmen op de context) (max. 20 punten)

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (20 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (15 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten). 

  • IT security kennis (inhoudelijk begrip van IT-security concepten, let op: dus niet het kunnen implementeren van techniek) (max. 20 punten)

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (20 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (15 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten). 

  • Kennisoverdracht (kunnen overdragen van kennis/ervaring/werkwijzen, zowel mondeling als schriftelijk) (max. 20 punten)

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (20 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (15 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten). 

  • Audit- en/of review technieken (als gesprekspartner) (max. 10 punten)

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (10 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (8 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten). 

  • BIA methoden en technieken of vergelijkbaar (max. 10 punten)

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (10 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (8 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten). 

  • Control Self Assessment CSA methoden en technieken, voor het evalueren in hoeverre de diensten voldoen aan gestelde security normen (max. 10 punten)

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (10 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (8 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten). 

  • Ervaring met het begeleiden van veranderingen, weet collega's mee te nemen en te stimuleren veilige te werken en om kunnen gaan met weerstand. (max. 10 punten)

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (10 punten);
      B. Antwoord sluit voldoende aan (8 punten);
      C. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);
      D. Antwoord sluit niet aan (0 punten).

Competenties

  • Resultaatgericht;

  • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld;

  • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;

  • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;

  • Proactief en initiatiefrijk;

  • Analytisch vermogen.

Organisatie en team

Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.

Gespreksinformatie

Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 03 september 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.
De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 02 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Tarief
Maximaal € 100,00 per uur excl. BTW
Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 6 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.

Overige informatie

  • Conceptovereenkomsten

    • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:

      • 1d Detacheringsovereenkomst

    • Voor deze opdracht gaat de externe partij een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

  • Contractpartijen
    Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan. 

  • Voorwaarden
    Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.
    Per leverancier mogen twee offertes worden ingediend op deze aanvraag.

  • Geheimhoudingsverklaring 
    Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

  • VOG
    De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • WAADI
    Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Acquisitie
    Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

LET OP!!
Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst.
De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent.

Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd. 
Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a van de Waadi.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.