Project Herinrichting CIAM

Kadaster

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 10 dagen
Opdracht tarief 125Opdracht uren 24 - 32Opdracht locatie Gelderland

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

5 dec 2025

Omschrijving

Opdracht

Het team Architectuur en Informatiemanagement binnen de directie DGV is op zoek naar twee Business Architecten CIAM (Customer Identity Access Management).

Het team Architectuur en Informatiemanagement begeleidt het Kadaster bij het door ontwikkelen en vernieuwen van waardestromen en de ondersteunende diensten. In de voorbereiding, door de solution architectuur te leveren voor de business case. En in de uitvoeringsfase, door samen met de systeem architecten de DevOps teams te begeleiden in de ontwikkeling of het selecteren van een ‘off the shelf’ product.

Wij verbeteren continu de productie- en distributieprocessen en ondersteunende architectuur van onze organisatie. In deze opdracht draagt de Business Architect CIAM zelfstandig bij aan de digitale transformatie naar een datagedreven Kadaster.

Je komt te werken binnen het aandachtsgebied Klant Interactie Services. Dit betreft architectuurwerkzaamheden voor het project CIAM.

Omschrijving
Als Business Architect CIAM ga je het Kadaster begeleiden van 01-01-2026 t/m 31-06-2026 bij de implementatie van CIAM en zorgen dat dit onder architectuur wordt uitgevoerd.

Je doel is om de implementatie van CIAM voor 31-06-2026 succesvol te hebben afgerond.

Het Kadaster is zich aan het voorbereiden op een herinrichting van CIAM op basis van IDaaS. De aanbesteding is reeds afgerond en er wordt volop gewerkt aan de verschillende implementatie fasen.

Verantwoordelijkheden:

  1. Business Architect CIAM 1:

    • Opstellen en onderhouden van de CIAM Solution architectuur voor dienstverlening en processen, met in het bijzonder aandacht voor de relatie CIAM met API management;

    • Opstellen / bijwerken domein architectuur CIAM;

    • De kandidaat werkt zelfstandig en adviseert de teams vanuit eigen expertise, zonder directe aansturing of leiding te geven aan het team;

    • Bijhouden van de architectuur repository;

    • Houd rekening met relevante afhankelijkheden en belangen van projecten en stakeholders;

    • Continu verbeteren van processen;

    • Adviseren van projectmanagement mbt fasering, prioritering en planning.

  2. Business Architect CIAM 2:

    • Opstellen en onderhouden van de CIAM Solution architectuur voor applicaties en technologie, met bijzondere aandacht voor custom UI development op basis van API's;

    • Opstellen design CIAM in afstemming met CIAM leverancier;

    • De kandidaat werkt zelfstandig en adviseert de teams vanuit eigen expertise, zonder directe aansturing of leiding te geven aan het team;

    • De kandidaat begeleidt de implementatie van CIAM conform de solution architectuur. Hierbij hoort ook het toepassen van moderne patronen en nieuwe technieken zoals FIDO, passwordless authentication, verified credentials, PBAC/ReBAC, ID-wallets, etc;

    • Bijhouden van de architectuur repository;

    • Continu verbeteren van processen;

    • Adviseren van projectmanagement mbt fasering, prioritering en planning.

Resultaten

  • Succesvolle implementatie van CIAM conform architectuur op het nieuwe Kadaster IT landschap;

  • Bijgewerkte architectuur repository (solution- en domeinarchitectuurmodellen);

  • Solution architectuur en design zijn gedocumenteerd.

Eisen

  • Een maximum uurtarief van 125,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee en overige kosten;

  • Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 10 pagina's A4. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen binnen het opgegeven aantal pagina's te worden opgenomen!

  • Academisch werk- en denkniveau op het gebied van informatica verkregen door een afgeronde HBO/WO opleiding;

  • Minimaal 5 jaar relevante ervaring in het vakgebied architectuur;

  • Minimaal 5 jaar werkervaring met Informatievoorziening binnen het overheidsdomein, waarin beleid en uitvoering dicht bij elkaar liggen;

  • Minimaal 5 jaar ervaring in het werken in complexe programma's, waarin je met verschillende partijen/projecten met verschillende belangen te maken hebt krijgt. Je bent in staat om deze belangen te herkennen, en als een verbindende factor deze belangen en partijen samen te brengen om zo tot een gedragen oplossing te komen;

  • Aantoonbare ervaring met architectuurwerkzaamheden in het werkgebied CIAM (provisioning, selfservice, federaties, API's);

  • Minimaal 5 jaar documentatie ervaring met: Solution- en domeinarchitectuur op basis van Archimate en de NAR; Functioneel en technisch ontwerp; Vullen product backlog (met name user stories);

  • Minimaal 3 jaar ervaring met Archimate;

  • In bezit van Archimate certificering.

Wensen en competenties

Wensen

  • U geeft een beschrijving van aanpak voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden).
    Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster (totaal 40 punten).

  • U beschrijft 2 cruciale knelpunten die zich vaak voor doen in dit soort processen/ opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden).
    Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster (totaal 30 punten).

  • U toont duidelijk aan op welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden).
    Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score (totaal 30 punten).

Competenties

  • Zowel conceptueel als pragmatisch afwegen van (on)mogelijkheden voor het opstellen en implementeren van een solution architectuur;

  • Je bent een netwerker, natuurlijke verbinder, proactief en je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden;

  • Je hebt een lerend vermogen en kunt nieuwe kennis snel eigen maken;

  • Je volgt actief de trends en externe ontwikkelingen in de CIAM markt, hebt vakgerichte relevante (externe) netwerken en wil je permanent blijven ontwikkelen;

  • Je bent ondernemend, flexibel en hebt ervaring met succesvol samenwerken in een moderne Agile omgeving;

  • Je beweegt je zelfstandig binnen een organisatie en bent omgevingssensitief. Je bent in staat om te communiceren op verschillende niveaus binnen de organisatie;

  • Je bent in staat om architectuur design, bouw en implementatie te leiden en verantwoording te nemen voor (technische) kwaliteit van business unit IT gebaseerde oplossingen;

  • In staat om een team van stakeholders te engageren en te begeleiden bij het formuleren en beschrijven van modellen, standaarden en requirements;

  • Toe kunnen passen van diverse informatie verzamelmethoden (in-depth interviews, focus groups, workshops, etc.) en resources (markt-, economische-, concurrentieanalyse);

  • Kunnen identificeren welke risicos en uitdagingen de oplossing oplevert, gebaseerd op ervaring opgedaan met andere soortgelijke architectuurtrajecten;

  • Algemene kennis over hoe een industrie of bedrijfstak gebruik maakt van IT gebaseerde oplossingen bijvoorbeeld op basis van technologie standaarden, de-facto standaarden, (software)pakketten of bedrijfsspecifieke referentiearchitecturen.

Organisatie en team

Kadaster

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 19 december 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 17 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 1x 6 maanden

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

CV-eisen
Maximaal 10 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.

Overig:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

  • Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.