Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Project risicobeheersing

Kadaster

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 12 dagen
36 Gelderland

Publicatiedatum:

24 jul 2025

Sluitingsdatum:

6 aug 2025

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Omschrijving

Met het project KITA (Kadaster IT Aanbestedingen) wordt de huidige IT dienstverlening aangepast naar een toekomst vaste IT omgeving. Daarbij worden de organisatie, processen, techniek en levering ervan voorbereid om flexibel te kunnen blijven voldoen aan de wensen en eisen van de eigen organisatie, gebruikers, klanten, leveranciers en aan de enorm veranderende en afwisselende IT markt. In de projectaanpak is een onderverdeling gemaakt tussen de realisatie en transitie van de infrastructuur enerzijds en de transitie van applicatieomgeving anderzijds. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de realisatie van de nieuwe infrastructuur. Dit deel van het programma is onderverdeeld in 6 kavels om de nieuwe infrastructuur en organisatie in te richten (Service Integratie en Management (SIAM), Managed Security Services (MSS), Hybrid Cloud, Connectivity, applicatie- & datamigratie en Digital Workplace Services). Iedere kavel wordt door een projectleider aangestuurd.

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Risicobeheersing binnen de zes KITA-kavels Je oefent controle uit binnen de zes kavels: Service Integratie en Management (SIAM), Managed Security Services (MSS), Hybrid Cloud, Connectivity, applicatie- en datamigratie en Digital Workplace Services. Hoewel het SIAM-kavel inmiddels is overgedragen aan de lijnorganisatie, blijven de onderlinge afhankelijkheden en bijbehorende risicos aandacht vragen.
  • Opstellen en onderhouden van risicodossiersVoor elk kavel stel je risicodossiers op en houd je deze actueel. Je legt beheersmaatregelen vast en volgt mitigerende acties op.
  • Verankeren van risicomanagement in de IV-ketenJe verbindt risicomanagement met andere IV-disciplines zoals IT-governance, IT-leveranciersmanagement, IT-architectuur, IT-security, privacy en projectmanagement, zodat risicomanagement integraal onderdeel wordt van het IV-proces.
  • Tweedelijns risicomanagementJe beschikt over ervaring met risicomanagement in de tweede lijn binnen de IV-keten en weet hoe je onafhankelijk toezicht houdt op de effectiviteit van beheersmaatregelen.
  • Afstemming met corporate riskmanagementJe zorgt voor een goede aansluiting tussen het risicomanagement binnen de IV-keten en de bredere corporate riskmanagementprocessen.

Op te leveren resultaat:

  • Overzicht van geidentificeerde risicos per kavel, inclusief status en afhankelijkheden, gedeeld met projectleiders en programmamanagement. Oplevering van het resultaat na 1 mnd. start overeenkomst.
  • Actuele risicodossiers per kavel in het centrale risicoregister, inclusief documentatie van beheersmaatregelen en voortgangsrapportages. Oplevering van het resultaat na 2 mnd. start overeenkomst.
  • Adviesnotities en verbetervoorstellen voor integratie van risicomanagement in IV-processen, afgestemd met betrokken disciplines. Oplevering van het resultaat na 3 mnd. start overeenkomst.
  • Onafhankelijke toetsingsrapportages en signaleringen richting CIO-Office en projectsturing. Oplevering van het resultaat 1x per maand.
  • Afgestemde werkwijzen tussen IV-risicomanagement en corporate riskmanagement. Oplevering van het resultaat 1x per maand.

Eisen

  • Een maximum uurtarief van 120,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee Flextender en overige kosten;
  • Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 6 paginas A4;
  • De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift;
  • Afgeronde (bachelor) hbo-opleiding of hoger;
  • Minimaal 4 jaar ervaring in risicomanagement
  • Minimaal 6 mnd. ervaring binnen een zelfstandig bestuursorgaan

Wensen en competenties

Wensen

  • Beschrijving van de aanpak voor het integreren van risicomanagement in de IV-keten, inclusief samenwerking met disciplines zoals IT-governance, security, privacy en projectmanagement. (30 punten)
  • Aantoonbare ervaring met 2e-lijns risicomanagement binnen complexe IV-omgevingen, inclusief voorbeelden van succesvolle implementaties of verbetertrajecten. (25 punten)
  • Mate van ervaring met PRINCE2, 3-lijnenmodel, GRC tooling (zoals Pepperflow en ServiceNow GRC), en verandermanagement. (15 punten)
  • Motivatie voor de opdracht, met nadruk op affiniteit met publieke dienstverlening, verandertrajecten en risicomanagement. (10 punten)
  • Inzicht in mogelijke risicos en knelpunten binnen het KITA-programma en hoe de kandidaat hiermee om zou gaan. (10 punten)
  • Beschikbaarheid per 1 september 2025 en flexibiliteit in inzetbaarheid gedurende de looptijd van de opdracht. (10 punten)

Competenties

  • Resultaatgericht
  • Helicopterview
  • Adviesvaardigheid
  • Overtuigingskracht
  • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk
  • Kwaliteitsgericht
  • Klantgericht
  • Proactief en initiatiefrijk
  • Analytisch sterk

Organisatie en team

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Standplaats

Je voert deze werkzaamheden hoofdzakelijk en afwisselend uit op beide locatie in Apeldoorn Hofstraat en Laan van Westenenk, maar afhankelijk van de aard van het werk binnen project KITA, kunnen ook andere locaties worden ingezet.

Gespreksinformatie

Datum verificatiegesprekken

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 12 augustus 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.

De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 08 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 06 augustus 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Systeem-denken;
  • PRINCE 2;
  • 3 Lijnen model (van Instituut van Interne Auditors);
  • GRC tooling (Pepperflow en Service Now GRC);
  • Verandermanagement

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.