Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland
Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
30 apr 2026Publicatiedatum:
11 dec 2025Het team TBO is op zoek naar een tijdelijke kracht verantwoordelijk voor het opzetten van Risk, Compliance en Security management binnen de TBO en de DSO-LV beheer ketenpartners.
De Nederlandse wet- en regelgeving gericht op de leefomgeving bestond uit talloze wetten en regels. Er was een ingewikkeld geheel ontstaan, waarin bijna niemand meer de weg kon vinden. Dat moest eenvoudiger en beter. Daarom is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels.
Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op:
De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur.
Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen.
De verschillen tussen regio’s.
De invoeringsdatum van de Omgevingswet was 1 januari 2024. De bevoegd gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) moeten nu in staat zijn sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken. De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën.
Digitaal Stelsel Omgevingswet
De uitvoering van Omgevingswetprocessen wordt ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten.
DSO – van Programma aansturing naar beheerorganisaties
Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het inwerkingtredingsniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid.
Met het eindigen van het pDSO worden een aantal blijvende veranderingen doorgevoerd. De strategische besturing van het DSO komt bij de Strategische Beheer Organisatie (SBO) te liggen, een onderdeel binnen het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO). De SBO wordt eindverantwoordelijk voor een goed end-to-end werkend DSO-stelsel. In opdracht van de strategische beheerder zijn de tactische beheertaken m.b.t. het DSO-LV belegd bij de Tactische Beheer Organisatie (TBO) van het Kadaster. De TBO krijgt daarmee de belangrijke taak van het tactisch aansturen en beheren van de samenhangende componenten die het DSO-LV vormen, als ook de verdere uitbouw en de doorontwikkeling ervan. De huidige ontwikkelpartners van de betreffende componenten worden operationeel beheerorganisaties (OBO’s). Daarnaast zal het jaar 2025 gekenmerkt worden door de omslag van de ontwikkeling en implementatie van de landelijke voorziening naar een werkend stelsel als ook de afronding van het inwerkingtredingsniveau, doorontwikkeling en uitbouw van het DSO-LV.
Gezien de complexiteit van het programma en de vele partijen die daarin een rol spelen zoeken we iemand die advies kan uit brengen over hoe Risk- & Security management en compliance verder kan worden geprofessionaliseerd binnen TBO en de keten van DSO-LV beerpartners (OBO’s). We verwachten van deze persoon ruime werkervaring in een complex en interbestuurlijk (overheids) stakeholdersveld op directie- en bestuurlijk niveau, bij voorkeur op het gebied van de fysieke leefomgeving en ruimtelijke ordening.
De werkzaamheden worden uitgevoerd op zelfstandige basis, waarbij de opdrachtnemer eigen verantwoordelijkheid draagt voor de wijze van uitvoering en er geen sprake is van een gezagsverhouding. Het kan een wens van de opdrachtgever zijn dat de werkzaamheden plaatsvinden op locatie ‘de Grift’ in Apeldoorn of op een andere locatie, zoals Utrecht of Den Haag. Het staat de opdrachtnemer volledig vrij om hier wel of geen gehoor aan te geven.
In deze opdracht initieer en realiseer je in 2026 projecten en activiteiten die leiden tot:
Ingerichte Processen op het gebied van risk-, compliance- en securitymanagement in lijn met Safe (Scaled Agile Framework).
Vaststelling van de mate van gereedheid van de door het DSO ontwikkelprogramma gerealiseerde resultaten op deze aandachtsgebieden en bepaling van de eventueel nog noodzakelijke (door)ontwikkelopgave om het door de TBO gewenste kwaliteitsniveau te bereiken.
Een uitgevoerde ontwikkelopgave op basis van een voor deze aandachtsgebieden op te stellen Ontwikkelplan, dat je in samenwerking met collega’s van de TBO, ontwikkelpartners, opdrachtgever en DSO ontwikkelprogramma realiseert.
Vastgelegde afspraken met de Operationeel beheerders en opdrachtgever voor deze aandachtsgebieden.
Nauwe integratie realiseren tussen TBO en ZBO Kadaster staffuncties op het gebied van Audit, Risico-, Security- en Compliance management.
Monitoren van de operationele beheerders met betrekking tot Risk-, Security- en Compliance
Vervullen van de Liaison-rol voor externe audits en onderzoeken zoals Adviescollege ICT-toetsen.
Begeleiden van Volwassenheidstoetsen voor de Operationeel Beheer Organisaties.
Faciliteren Calamiteitenoefening en uitvoering dreigingsanalyse.
Managen van diverse transitieprojecten in de rol van Projectmanager.
Ontwerpen en implementeren van een Risicomanagementproces voor EPICs en EPIC owners.
Implementeren van een nieuw proces met nieuw geselecteerde contractpartij na afronding Pentest aanbesteding.
Nauwe integratie realiseren tussen TBO en SBO staffuncties op het gebied van Audit, Risico-, Security- en Compliance management.
Vakinhoudelijke coaching en kennisoverdracht aan junior officer; zonder hiërarchische of leidinggevende verantwoordelijkheid.
Het opleveren van een advies omtrent het nader professionaliseren van Risk, Compliance en Security management binnen de TBO en de keten van DSO-LV beheerpartners (OBO’s). Dit advies moet uiterlijk 30 april 2026 opgeleverd worden.
Beschrijf uw kennis en ervaring met de binnen overheden geldende compliance eisen en het inrichten van Risico-, Compliance- en Securitymanagement, Governance en uitbesteding processen in overheidsorganisaties die het beste aansluit bij deze opdracht.
Beschrijf uw kennis en ervaring Risico- en Kwaliteitsmanagement in grote (overheids) projecten / programma’s ingericht conform SAFe die het beste aansluit bij deze opdracht.
Proactief, initiatiefrijk en verbindend;
Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
Analytisch vermogen;
Secuur;
Resultaatgericht en kwaliteitsgericht;
Politieke sensitiviteit;
Teamspeler.
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.
Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
Het team TBO is op zoek naar een tijdelijke kracht verantwoordelijk voor het opzetten van Risk, Compliance en Security management binnen de TBO en de DSO-LV beheer ketenpartners.
De Nederlandse wet- en regelgeving gericht op de leefomgeving bestond uit talloze wetten en regels. Er was een ingewikkeld geheel ontstaan, waarin bijna niemand meer de weg kon vinden. Dat moest eenvoudiger en beter. Daarom is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels.
Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op:
De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur.
Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen.
De verschillen tussen regio’s.
De invoeringsdatum van de Omgevingswet was 1 januari 2024. De bevoegd gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) moeten nu in staat zijn sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken. De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën.
Digitaal Stelsel Omgevingswet
De uitvoering van Omgevingswetprocessen wordt ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten.
DSO – van Programma aansturing naar beheerorganisaties
Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het inwerkingtredingsniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid.
Met het eindigen van het pDSO worden een aantal blijvende veranderingen doorgevoerd. De strategische besturing van het DSO komt bij de Strategische Beheer Organisatie (SBO) te liggen, een onderdeel binnen het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO). De SBO wordt eindverantwoordelijk voor een goed end-to-end werkend DSO-stelsel. In opdracht van de strategische beheerder zijn de tactische beheertaken m.b.t. het DSO-LV belegd bij de Tactische Beheer Organisatie (TBO) van het Kadaster. De TBO krijgt daarmee de belangrijke taak van het tactisch aansturen en beheren van de samenhangende componenten die het DSO-LV vormen, als ook de verdere uitbouw en de doorontwikkeling ervan. De huidige ontwikkelpartners van de betreffende componenten worden operationeel beheerorganisaties (OBO’s). Daarnaast zal het jaar 2025 gekenmerkt worden door de omslag van de ontwikkeling en implementatie van de landelijke voorziening naar een werkend stelsel als ook de afronding van het inwerkingtredingsniveau, doorontwikkeling en uitbouw van het DSO-LV.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie van cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
Stap 3: Beoordeling door opdrachtgever
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde selectiescriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Verificatiegesprek
In het verificatiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel. Het verificatiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de opdrachtgever het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 29 december 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.
De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 24 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Optie tot verlenging: Nee
Hybride: Het kan een wens van de opdrachtgever zijn dat de werkzaamheden plaatsvinden op locatie ‘de Grift’ in Apeldoorn of op een andere locatie, zoals Utrecht of Den Haag. Het staat de opdrachtnemer volledig vrij om hier wel of geen gehoor aan te geven.
Aantal professionals of FTE: 1 persoon
Overig algemeen
De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
CV-eisen
Maximaal 6 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.
Overige informatie
Conceptovereenkomsten
Voor deze opdracht gaat het Kadaster een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:
1a Modelovereenkomst ZZP
1b Opdrachtovereenkomst indirecte ZZP
1c Opdrachtovereenkomst
Voor deze opdracht gaat administratieve partner een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.
Contractpartijen
Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.
Voorwaarden
Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.
Per leverancier mag één offerte worden ingediend op deze aanvraag.
Geheimhoudingsverklaring
Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.
VOG
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Acquisitie
Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.
administratieve partner zal voor deze opdracht een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer, te weten: Bemiddelingsovereenkomst administratieve partner.
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.
