senior/medior adviseur informatiebeveiliging

Kadaster

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 14 dagen
120 32 - 36 Gelderland

Begindatum:

15 nov 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

23 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Het Kadaster is actief bezig haar informatiebeveiliging verder te professionaliseren. Zij doet dat door in te zetten op zowel de inhoudelijke lijnen als de doorontwikkeling van de organisatievolwassenheid. Denk daarbij aan de uitrol van awareness programmas gericht op gedragsverandering (dus niet alleen een tool implementeren), het effectiever maken van diverse instrumentaria rondom risicomanagement en besluitvorming (zoals het BIA proces), het versterken van de werking van het ISMS en het inrichten van bedrijfscontinuiteit vanuit de processen en alle daarbij behorende factoren (dus niet alleen vanuit IT-perspectief).

Voor deze activiteiten is het CISO office verantwoordelijk. Het CISO office bestaat uit de CISO, plv CISO, twee senior en twee medior adviseurs. Voor de verdere professionalisering zoekt het CISO office een senior/medior adviseur informatiebeveiliging die enerzijds vormgeeft aan de realisatie van genoemde initiatieven en anderzijds meedenkt over de inrichting en implementatie daarvan. Een actieve functie die met de voeten in de klei staat en tegelijk richting geeft.

Het Kadaster zoekt een senior/medior professionals met minimaal 8 jaar relevante werkervaring in het vakgebied, waarbij de werkervaring breder is dan alleen technische informatiebeveiliging. De beoogde collega heeft ervaring met organisatieverandering en begrijpt hoe dit in de praktijk werkt. Het Kadaster zoekt een adviseur die vanuit een breder perspectief kijkt en compliance ziet als het effect van wat we doen en niet het doel. Ook is de collega in staat om binnen de organisatie samen te werken met disciplines als recordsmanagement en privacy en bij te dragen aan een verdere integratie van informatiebeveiliging binnen onze processen.

De opdracht dient vervult te worden door een medewerker, dus geen duo constructie.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • ISO27001, BIO en NIS2;

  • Workshops;

  • Audits;

  • Reviews.

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • Actief bijdrage van het verder ontwikkelen van nieuwe werkwijzen en technieken, zoals risicomanagement, BIA's en CSA's;

  • Voorbereiden, houden en uitwerken van workshops o.a. BCM in continuiteitsplannen;

  • Voeren van gesprekken in de organisatie over informatiebeveiliging gekoppeld aan businessperspectief;

  • Uitvoeren van BIAs, CSAs en risico-analyses en opstellen inkoopeisen en zo nodig bijstellen instrumentarium naar gelang dit zich voordoet;

  • Uitvoeren van gap analyses;

  • Verbinden van risicomanagement vanuit de business aan frameworks binnen de IT;

  • Documenteren van bevindingen en resultaten en bewaken voortgang implementatie.

Eisen

  • Een maximum uurtarief van 120,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee externe administratieve broker en overige kosten;

  • Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 7 paginas A4. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal paginas te worden opgenomen;

  • Minimaal 8 jaar relevante werkervaring binnen informatiebeveiliging;

  • HBO/WO werk- en denkniveau (aan te tonen met relevante werkervaring of diplomas;

    • Relevant WO diploma en minimaal de werkervaring uit eis 4

    • Relevant HBO diploma, met aanvullend 4 jaar extra relevante werkervaring dus totaal 12 jaar (8 jaar eis 4 en 4 jaar extra) - waaruit het niveau blijkt in CV te onderbouwen.

  • Ervaring met organisatieverandering (bijvoorbeeld door betrokken te zijn geweest bij minimaal twee verandertrajecten);

  • Ervaring met bijvoorbeeld BIAs, DPIAs, risicomanagement, BCM, leveranciersmanagement en ISMS (in CV aantonen dat er ervaring is op minimaal twee van deze genoemde onderwerpen);

  • Bekendheid met relevante normen zoals ISO 27001, NIS2 en de BIO 2 (aan te tonen doordat deze normen in de werkervaring doorlopend zijn meegenomen, minimaal drie trajecten specifiek benoemen);

  • Ervaring met het documenteren van resultaten van de werkzaamheden en deze ontsluiten voor de organisatie (aan te tonen door minimaal twee voorbeelden in CV);

  • Kunnen werken op diverse onderwerpen tegelijk en daarin het overzicht behouden (aan te tonen in CV met minimaal twee jaar ervaring hierin met diversiteit aan werkzaamheden en eigen rol);

  • De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift.

Wensen en competenties

Wensen

  • Uw beschrijving m.b.t. werkervaring Risicomanagement (flexibel kunnen toepassen van verschillende werkwijzen en kunnen afstemmen op de context uitgaande van open methoden zonder te leunen op best practices) (max. 20 punten).
  • Uw beschrijving m.b.t. werkervaring IT security kennis (inhoudelijk begrip van IT-security concepten, let op dus niet het kunnen implementeren van techniek) (max. 20 punten)
  • Uw beschrijving m.b.t. werkervaring Kennisoverdracht (kunnen overdragen van kennis/ervaring/werkwijzen, zowel mondeling als schriftelijk) (max. 20 punten)
  • Uw beschrijving m.b.t. werkervaring Audit- en/of review technieken (als gesprekspartner of auditor) (max. 10 punten)
  • Uw beschrijving m.b.t. Ontwikkelen van methoden en technieken voor professionalisering IB (max. 10 punten)
  • Uw beschrijving m.b.t. het in kunnen regelen van ketenverantwoordelijkheid en/of leveranciersmanagement, dat wil zeggen het kunnen komen tot een mechanisme van afspraken en toezicht bij ketenpartners zonder hierarchische relatie en bij leveranciers (met ongelijkheid in de relatie. (max. 10 punten)
  • Ervaring met het begeleiden van veranderingen, weet collega's mee te nemen en te stimuleren veiliger te werken. Om kunnen gaan met weerstand. (max. 10 punten)

Competenties

  • Resultaatgericht;
  • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld;
  • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;
  • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;
  • Proactief en initiatiefrijk;
  • Analytisch vermogen.

Organisatie en team

Kadaster
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.

De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden en hoe wordt dit goed beheerd zijn belangrijke themas die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 13 november 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.

De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 11 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Een externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.