Enterprise Data Architect

Provincie Gelderland

Markt 11, 6811 CG Arnhem, Nederland

Sluit over 16 dagen
Opdracht tarief 125Opdracht uren 24Opdracht locatie Gelderland

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

11 nov 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Opdracht

Het CIO-office bestaat uit 12 strategische adviseurs die zich inzetten voor digitale ontwikkeling en transformatie. De organisatie biedt een flexibele en hybride werkomgeving, met een informele en energieke sfeer waarin samenwerking en innovatie centraal staan. Inclusiviteit en diversiteit zijn belangrijke waarden binnen de organisatie. 

Als Data Architect binnen het CIO team ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van een “enterpise data-architectuur" voor de Provincie Gelderland. Je speelt een sleutelrol in het structureren, optimaliseren en integreren van data binnen de organisatie, zodat deze effectief kan worden ingezet voor beleidsvorming, uitvoering en monitoring van maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, stikstofreductie en energietransitie. Met jouw expertise draag je bij aan het versterken van de datagedreven werkwijze van de provincie.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Ontwikkelen en onderhouden van conceptuele, logische en technische data-architectuur.

  • Vertalen van de beschreven datavisie en datastrategie naar concrete architectuurprincipes, modellen en standaarden.

  • Het nader uitwerken en concretiseren van de data architectuur visie.

  • Het dataplatform verder vormgeven.

  • Ontwerpen en onderhouden van het Enterprise Data Model.

  • Adviseren / kaders bewaken met betrekking tot data(-architectuur) vraagstukken en projecten.

  • Ontwerpen van organisatie overkoepelende datamodellen, datastromen en integratieoplossingen.

  • Signaleren van trends en innovaties op het gebied van data en deze vertalen naar kansen voor Provincie Gelderland.

  • Borgen van data-integriteit, -kwaliteit, -veiligheid en -toegankelijk.

  • Samenwerken met data stewards, data-eigenaren en andere architecten werkzaam bij I&A.

  • Aansluiten op interbestuurlijke en landelijke standaarden (NORA, GEMMA, DCAM, DAMA-DMBOK, Geonovum).

Eisen

  • Eis 1 Beschikbaarheidseis: Kandidaat is inzetbaar vanaf 5 januari 2026 tot en met 31 december 2026 voor 24 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 maal een periode van 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Eis 2 Overige eis: Je voegt een CV van maximaal 5 pagina's A4 toe. Indien het CV (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het CV is in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. Het CV dient louter ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria kwaliteit gegeven toelichting. Je dient in het CV apart op alle eisen en gunningscriteria kwaliteit een toelichting (antwoord/beschrijving) te geven waarmee je aantoont dat je, of de aangeboden kandidaat, aan de eis of het gunningscriterium kwaliteit voldoet.
  • Eis 3 Tarieven: Het aangeboden uurtarief ligt tussen minimaal 110,- per uur en maximaal 125,- per uur, inclusief alle kosten, exclusief BTW.
  • Eis 4: Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal een afgeronde WO opleiding in de richting van Informatica, Data Science, Bedrijfskunde of in een vergelijkbare richting. Benoem de naam van het opleidingsinstituut, de plaats, de afstudeerrichting en het afstudeerjaar. Bij een vergelijkbare richting graag aangeven waarom deze richting vergelijkbaar is met Informatica, Data Science of Bedrijfskunde.
  • Eis 5: Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar ervaring (opgedaan in de periode 2018 - heden) als Data Architect of in een vergelijkbare functie. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 5 jaar ervaring voldoet. Bij een vergelijkbare functie graag aangeven waarom deze functie vergelijkbaar is met de functie van Data Architect.
  • Eis 6: Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2018 - heden) met data-architectuurprincipes EN datamodellering EN metadata management EN datakwaliteit. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal 4 opdrachten/projecten (voor elke onderwerp minimaal 1 opdracht/project, onderwerpen mogen ook gecombineerd zijn in dezelfde opdracht) waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet.

Wensen en competenties

Wensen

  • Wens 1 (30 punten): Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring als Data Architect of in een vergelijkbare functie bij of voor een overheidsorganisatie of grote (1000+) complexe organisatie, aan te tonen met praktijkvoorbeelden. Bij een vergelijkbare functie graag aangeven waarom deze functie vergelijkbaar is met de functie van Data Architect. De opdrachten/projecten beschreven in de toelichting op de eisen mogen hier ook weer gebruikt worden.
  • Wens 2 (30 punten): Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met data governance en data management frameworks zoals DAMA-DMBOK en DCAM, aan te tonen met praktijkvoorbeelden waarin concreet beschreven hoe u data governance heeft geimplementeerd en welke impact dit had op datakwaliteit en compliance.
  • Wens 3 (20 punten): Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met het verbeteren van data-integriteit en datakwaliteit, aan te tonen met praktijkvoorbeelden waarbij speciale aandacht voor de toegepaste methoden en standaarden.
  • Wens 4 (20 punten): Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met het ontwikkelen en implementeren van een data-architectuurvisie, aan te tonen met praktijkvoorbeelden. Graag ook het effect op de organisatie beschrijven.

Competenties

  • Conceptueel denken: Je bent in staat om te werken met abstracte modellen en architectuurprincipes.
  • Communicatieve vaardigheden: Je bent in staat tot het overdragen en ontvangen van boodschappen in woord, geschrift en/of non-verbaal, zowel binnen als buiten het team. Je communiceert helder en professioneel. Je kunt goed uit de voeten met verschillende gesprekpartners met verschillende belangen en bent in staat om mensen mee te nemen. Tevens ben je in staat om complexe technische materie helder uit te leggen aan zowel technische als niet-technische stakeholders.
  • Samenwerkingsgerichtheid: Je levert een bijdrage aan een gezamenlijk resultaat in multidisciplinaire teams met data stewards, data-eigenaren, andere architecten en projectteams. Je raadpleegt en betrekt anderen, informeert anderen pro-actief en stemt af met anderen. Je bent sociaal en geeft ruimte aan anderen.
  • Analytisch vermogen: Je signaleert problemen, herkent belangrijke informatie en legt verbanden tussen gegevens. Verder spoor je mogelijke oorzaken van de problemen op en zoek je naar ter zake doende gegevens. Je bent in staat onvolledige of onbetrouwbare informatie te identificeren en je kan hoofd- en bijzaken duidelijk onderscheiden. Je denkt voordat je wat doet.
  • Adviesvaardigheden: Je bent in staat om vanuit vakinhoudelijke kennis en ervaring stakeholders op een prettige en overtuigende manier mee te nemen in je advies. Je houdt rekening met verschillende belangen en weet weerstanden te herkennen en om te buigen. Je past je aanpak aan aan je gesprekspartner en de situatie. Je weet kaders te bewaken en draagvlak te creeren voor architectuurkeuzes.

Organisatie en team

Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1.500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.

Het CIO-office bestaat uit 12 strategische adviseurs die zich inzetten voor digitale ontwikkeling en transformatie. De organisatie biedt een flexibele en hybride werkomgeving, met een informele en energieke sfeer waarin samenwerking en innovatie centraal staan. Inclusiviteit en diversiteit zijn belangrijke waarden binnen de organisatie.

Gespreksinformatie

Interview fase

De interviews vinden plaats op donderdag 4 december 2025. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 1 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De procedure wordt uitgevoerd in twee fasen. In fase 1 worden de offertes beoordeeld op de eisen en de gunningcriteria kwaliteit. Fase 2 is de interviewfase.

Als kandidaat niet beschikbaar is op de aangegeven datum/data, dient kandidaat dat in het kader van de Nota van Inlichtingen of bij het indienen van zijn offerte expliciet aan te geven. Indien kandidaat conform het hiervoor gestelde heeft aangegeven niet aanwezig te kunnen zijn op de datum/data waarop het interview zal plaatsvinden, zal in onderling overleg bepaald worden, wanneer het interview met deze kandidaat wel zal kunnen plaatsvinden. In ieder geval dient het interview op een zodanige datum plaats te vinden, dat de datum waarop de werkzaamheden moeten starten niet moet worden uitgesteld. De interviews worden uitgevoerd door minimaal 2 medewerkers van provincie Gelderland. Deze personen beoordelen elke kandidaat op gelijke wijze op basis van de genoemde competenties.

Wijze van beoordeling interview en gunningsbeslissing

De score uit de schriftelijke beoordeling maakt geen onderdeel uit van de score die leidt tot het voornemen tot gunning. Iedere bij de interviewfase betrokken leverancier begint weer bij nul en heeft in de interviewfase gelijke kansen. Uitzondering hierop is in het geval meerdere kandidaten in de interviewfase gelijk scoren, dan zal de score op de gunningscriteria kwaliteit doorslaggevend zijn voor de gunningsbeslissing. Indien ook deze score gelijk is, zal de prijs doorslaggevend zijn voor de gunningsbeslissing. Provincie Gelderland behoudt zich het recht voor om een kandidaat tijdens het interview vragen te stellen over het voldoen aan de eisen en over de antwoorden die leverancier/kandidaat heeft gegeven op de verschillende gunningscriteria kwaliteit. Indien provincie Gelderland van mening is dat kandidaat op basis van de antwoorden op voorgenoemde vragen een vertekend beeld heeft gegeven van zijn/haar ervaring/kwaliteiten en aldus feitelijk niet aan de eisen voldoet, dan wel een zodanige lagere score op de gunningcriteria kwaliteit had moeten krijgen, dat hij/zij niet had mogen worden uitgenodigd voor de interviewfase, zal provincie Gelderland kandidaat uitsluiten van gunning van de opdracht. Indien provincie Gelderland geen geschikte kandidaat overhoudt na afronding van de interviewfase, behoudt provincie Gelderland zich het recht voor om terug te vallen op de ranking zoals die voortkwam uit de schriftelijke beoordeling om zodoende andere kandidaten uit te nodigen voor de interviewfase. In dat geval heeft provincie Gelderland het recht maar niet de verplichting om een of meerdere andere kandidaten uit te nodigen voor een interview, die na wijziging van de ranking daarvoor in aanmerking zouden komen. Indien in de opdracht een inhuurbehoefte van meer dan een persoon wordt gevraagd worden de best scorende kandidaten uit de interviewfase geselecteerd.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Opties verlenging
1 x 6 maand(en)

AANVULLENDE VOORWAARDEN / OVERIGE INFORMATIE PROVINCIE GELDERLAND

Meerdere aanbiedingen
Provincie Gelderland behoudt zich het recht voor om in geval van meerdere aanbiedingen van een en dezelfde kandidaat, ongeacht of deze van een of meerdere leverancier(s) afkomstig zijn, een of meer offerte(s) betreffende kandidaat terzijde te leggen. Alleen de offerte die als eerste is ontvangen zal dan in behandeling worden genomen. Door provincie Gelderland worden uitsluitend offertes in behandeling genomen waarbij alle voor de beoordeling daarvan benodigde gegevens door leverancier zijn aangeleverd. In geval van een administratief gebrek of een kennelijke vergissing met betrekking tot een eis of gunningcriterium in de offerte, behoudt een externe administratieve broker zich het recht voor om de leverancier het administratieve gebrek dan wel de kennelijke vergissing te laten herstellen binnen een termijn van 1 werkdag, te rekenen vanaf de dag van verzending van een verzoek daartoe. Indien de externe administratieve broker het gevraagde niet binnen de daartoe gestelde termijn heeft ontvangen of indien het administratieve gebrek dan wel de kennelijke vergissing naar de mening van provincie Gelderland niet door het antwoord is hersteld, wordt de offerte van de leverancier terzijde gelegd.

Gestanddoeningstermijn
Een door leverancier uitgebrachte offerte blijft tenminste 90 kalenderdagen vanaf de datum waarop deze is ontvangen, ongewijzigd en onverminderd van kracht.

Tarieven
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12, minimaal uurtarief € 110,- per uur inclusief alle kosten, exclusief BTW en maximaal uurtarief € 125,- per uur inclusief alle kosten, exclusief BTW. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van provincie Gelderland inzake de inlenersbeloning.

Het overeengekomen uurtarief is in euro’s, omvat alle bela stingen (maar exclusief BTW) en betreft de overeengekomen prestatie, alsmede alle overige kosten, zoals die van training of inwerking van personeel, reis- en verblijf- en voorrijkosten, administratiekosten. Eventuele verblijfskosten en de reisduur voor woon-werkverkeer komen niet voor vergoeding in aanmerking.

Overige Informatie

  • Door het indienen van uw offerte gaat leverancier zonder voorbehoud akkoord met de Algemene Inkoopvoorwaarden (AIV) Gelderland 2023 voor leveringen en diensten. De AIV Gelderland 2023 zijn te raadplegen op gelderland.nl/inkoopvoorwaarden.

  • Provincie Gelderland zal een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Vanuit de externe partij wordt er een VOG link verstrekt na gunning. Indien leverancier personeel ter beschikking stelt, staat leverancier in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Provincie Gelderland faciliteert aan leverancier een provinciale laptop, die eigendom is van de provincie en die ook beheerd wordt door de provincie. Dit om te voldoen aan wettelijke verplichtingen op het gebied van informatieveiligheid. Provincie Gelderland beschikt verder over voldoende kantoorvoorzieningen waar leverancier gebruik van kan maken.

  • Kandidaat is de afgelopen twee jaar niet in loondienst geweest van provincie Gelderland om een draaideurconstructie te voorkomen.

  • Bij gunning dient er een UEA formulier te worden ingevuld.

Rechtsbescherming/bezwaar tegen gunningsbeslissing
In afwijking van artikel 1.6 en artikel 11.2 van de inschrijfvoorwaarden van een externe administratieve broker geldt de volgende bepaling. Indien een leverancier zich niet kan vinden in de gunningbeslissing is hij gedurende zeven (7) kalenderdagen na dagtekening van de bekendmaking van de gunningsbeslissing in de gelegenheid deze aan te vechten door een kort geding aanhangig te maken bij de Rechtbank Gelderland. In het belang van een snelle en goede voortgang wordt u verzocht om per e-mail via inhuur@gelderland.nl provincie Gelderland tijdig op te hoogte te stellen van het aanwenden van een rechtsmiddel. Door het uitbrengen van een offerte gaat elke Leverancier ermee akkoord dat bovengenoemde termijn van zeven (7) kalenderdagen een vervaltermijn is, en dat het niet uitbrengen van een dagvaarding binnen deze termijn in kort geding zal leiden tot niet-ontvankelijk verklaring van de Leverancier, en verval van iedere aanspraak.

Klachtenprocedure
In afwijking van artikel 9 van de inschrijfvoorwaarden van een externe administratieve broker geldt de volgende bepaling. Het is mogelijk om een klacht in te dienen per e-mail via klachtenmeldpunt@gelderland.nl. Voordat u een klacht indient moet u, indien mogelijk, eerst een vraag stellen voor de Nota van Inlichtingen. U moet duidelijk aangeven dat het een klacht betreft. De voorwaarden voor het indienen van een klacht staan aangegeven in de Klachtenregeling aanbestedingen Gelderland 2013.

Social Return
De provincie Gelderland kent een aantal organisatiedoelstellingen, een daarvan is het bijdragen aan Social Return. Social Return is een aanpak om meer werkgelegenheid te creeren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door middel van het opnemen van sociale voorwaarden, eisen en/of wensen in inkoop- en aanbestedingstrajecten. Op deze manier leveren opdrachtnemers een bijdrage op het gebied van werkgelegenheid en/of ontwikkeling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er zijn verschillende manieren om invulling te geven aan Social Return. Denk aan het bieden van werkplekken, leerbanen, werkervaringsplekken en stages. Maar ook andere vormen van Social Return zijn welkom, zoals het bieden van of bijdragen aan scholing, begeleiding, geven van gastcolleges of advies aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en/of leerlingen/studenten. Creatieve invullingen die op een andere wijze bijdragen aan de (arbeids-)participatie en/of ontwikkeling van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt zijn tevens mogelijk. Voorbeelden hiervan zijn Sociale inkoop (inkopen van diensten of producten bij sociale werkvoorzieningen/sociale ondernemingen) of het creeren van of bijdragen aan maatschappelijke activiteiten/sociale projecten. De Social Return coordinator van provincie Gelderland kan u hierin verder informeren, op weg helpen en ondersteunen. Na gunning zal de Social Return coordinator contact met u opnemen om samen te kijken naar de mogelijkheden.

CO2 resultaten
Provincie Gelderland is gecertificeerd op de CO2 prestatieladder, trede 5. In het kader van deze certificering worden CO2 resultaten gemonitord (waarvoor we de CO2 resultaten van onze leveranciers nodig hebben). Op verzoek van provincie Gelderland moet u op transparante wijze de gevraagde CO2 resultaten verstrekken met betrekking tot uw vervoersbewegingen (voor zover dit relevant is voor uw opdracht en benodigd is voor de berekening van onze CO2 resultaten). Indien u deze CO2 resultaten zelf (nog) niet monitort, moet u deze naar uw beste inschatting verstrekken. We verwachten in ieder geval dat kandidaat kan aangeven welk(e) vervoersmiddel(en) er ingezet zijn voor deze opdracht, of deze CO2 neutraal zijn (of niet) en een globale inschatting van het aantal afgelegde kilometers voor deze opdracht.

Verbod op Russische betrokkenheid
Op basis van het vijfde sanctiepakket van de Europese Unie is het provincie Gelderland niet toegestaan opdrachten te gunnen aan Russische partijen. Provincie Gelderland sluit een leverancier uit indien er sprake is van Russische betrokkenheid. Door het indienen van een offerte verklaart leverancier naar eer en geweten dat er geen sprake is en zal zijn van Russische betrokkenheid bij deze offerte en bij de uitvoering van de overeenkomst. Leverancier verklaart in het bijzonder dat: a) Leverancier geen (rechts)persoon is met een Russische nationaliteit en deze (rechts) persoon (natuurlijke personen, bedrijven, entiteiten of organen) niet gevestigd is in Rusland; b) Leverancier geen rechtspersoon is die voor meer dan 50% eigendom is van een Russische partij zoals hierboven onder a) genoemd; c) Leverancier niet handelt in belang van of op aanwijzing van een Russische partij, zoals bedoeld onder a) en b); Indien de opdracht aan leverancier wordt gegund, bevestigt leverancier door ondertekening van de overeenkomst dat er geen sprake is van Russische betrokkenheid in de hierboven bedoelde zin. Als na ontvangst van de offerte of na gunning van de opdracht uit ons eigen onderzoek blijkt dat (mogelijk) sprake is van Russische betrokkenheid bij de uitvoering van de overeenkomst, dan zal de provincie Gelderland u alsnog verzoeken ondersteunende documentatie te overleggen voor uw standpunt dat geen sprake is van Russische betrokkenheid bij uw onderneming

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.