Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Procesbegeleider / Transitiemanager Facilitaire Processen

Provincie Overijssel

Luttenbergstraat 2, 8012 EE Zwolle, Nederland

Sluit over 9 dagen
Opdracht uren 20Opdracht locatie Overijssel

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

-

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

6 dec 2025

Omschrijving

Opdracht

De doelstelling van deze opdracht is het faciliteren van de transitie naar een continue verbeter-cyclus binnen de facilitaire processen. Dit impliceert het optimaliseren van bestaande werkzaamheden, procedures en rapportages, teneinde de efficientie en data-gedreven operatie van de afdeling te bevorderen. De kandidaat heeft ervaring met het optimaliseren van dienstverleningsprocessen binnen een ondersteunende dienst, gecombineerd met een gevoel voor dynamiek binnen overheidsorganisaties. De vaardigheid om te schakelen tussen uitvoering, beleid en bestuurlijk niveau, is essentieel. De kandidaat beschikt over uitstekende sociale vaardigheden, werkt planmatig en is gewend om te opereren met uiteenlopende belangen. De kandidaat begeleidt en coacht het team in hun professionele ontwikkeling. Bevordert eigenaarschap, samenwerking en resultaatgerichtheid. Creeert een veilige en productieve werkomgeving waarin ruimte is voor leren en continue verbetering. Ondersteunt het team bij het prioriteren van werkzaamheden en het behouden van focus.

Werkzaamheden

  • Procesbegeleiding en Transitie: Begeleiden van de implementatie van een continue verbeter-cyclus binnen de facilitaire processen. Ondersteunen van teamleden bij het invullen van hun taken en verantwoordelijkheden binnen de leveringsprocessen.
  • Data en Rapportages: Begeleiden van het proces om te zorgen voor de tijdige en correcte beschikbaarheid van data binnen diverse informatiesystemen voor stuur- en voortgangsrapportages. In nauwe samenwerking met stakeholders de informatiebehoefte analyseren en de optimale presentatievorm voor rapportages bepalen, zowel reactief als proactief.
  • Procesoptimalisatie: Actualiseren en verbeteren van bestaande procesbeschrijvingen, procedures en werkinstructies. Inrichten en optimaliseren van het continue verbeteringsproces binnen de afdeling.
  • Ontwikkeling en Begeleiding: Collegas begeleiden bij het opstellen van persoonlijke ontwikkelplannen, gericht op het ontwikkelen van competenties in dienstverlening en verbeterprocessen. Actief bijdragen aan kennisdeling en teamontwikkeling.

Verwachte Resultaten

  • Een duurzaam ingericht en effectief werkend continu verbeterproces.
  • Verbeterde datakwaliteit en rapportages die voldoen aan de behoeften van alle stakeholders.
  • Een verhoogde volwassenheid van de afdeling op het gebied van procesbeheer en continue verbetering

Eisen

  • Een maximum uurtarief van 125 exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer werk-werkverkeer;
  • Minimaal een aantoonbare afgeronde bedrijfskunde opleding op hbo bachelor;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als consultant en of programmamanager /projectleider in verander projecten en -programmas.
  • Aantoonbare werkervaring in het ontwikkelen van Informatiemanagement beleid (informatievastlegging en effectief en efficient van toepassen van informatie in processen en rapportage) en de implementatie daarvan in Management Informatiesystemen zoals een FMIS of Servicemanagementsystemen;
  • Aantoonbaar Black belt Lean gecertificeerd.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een aantoonbare afgeronde bedrijfskunde opleiding op WO niveau (10 punten);
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als consultant en of programmamanager /projectleider in verander projecten en -programmas (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het begeleiden en coachen van profesionals op ontwikkeling en vaardigheden. Benoem dit concreet in het cv (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met data-gedreven werkzaamheden, met name in het effectief en efficient transformeren van vastgelegde data in systemen naar heldere rapportages en het inzetten van deze inzichten voor de optimalisatie van uitvoeringsprocessen. Benoem dit concreet in het cv (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met integrale samenwerkingen en stakeholdersmanagent binnen een overheidsorganisatie (10 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het optimaliseren van servicemanagementsystemen(10 punten).

Competenties

  • Analytisch Denken: Vermogen om complexe gegevens en processen te analyseren en verbeterpunten te identificeren.
  • Projectmanagement: Ervaring met het plannen, uitvoeren en begeleiden van projecten, vooral met betrekking tot procesverbetering en transitie.
  • Communicatieve Vaardigheden: Sterke mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden om effectief te communiceren met stakeholders en teamleden.
  • Coaching en Begeleiding: Vermogen om collega's te begeleiden en te coachen in hun ontwikkeling en bij het implementeren van veranderingen.
  • Kennis van Procesoptimalisatie: Ervaring met methoden, technieken voor procesverbetering en Black belt Lean gecertificeerd.
  • Datagedreven Werken: Vaardigheid in het werken met data en rapportages, inclusief het begrijpen van informatiebehoeften en het vertalen van gegevens naar bruikbare inzichten.
  • Stakeholdermanagement: Vermogen om relaties op te bouwen en te onderhouden met verschillende stakeholders, en hun behoeften en verwachtingen te begrijpen.
  • Flexibiliteit en Aanpassingsvermogen: In staat om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en prioriteiten binnen de organisatie.
  • Resultaatgerichtheid: Sterke focus op het behalen van resultaten en het realiseren van verbeteringen in de processen en dienstverlening.
  • Teamspeler: Vermogen om effectief samen te werken binnen een team en bij te dragen aan een positieve teamdynamiek.

Organisatie en team

Organisatie Werken bij Overijssel

Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreeren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Beschrijving Bedrijfsvoering

Je gaat aan de slag bij de afdeling Bedrijfsvoering (BV), een van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. Het werk bij Bedrijfsvoering is samen te vatten in drie taken: adviseren, control(eren) en faciliteren. De afdeling zorgt dat de organisatie haar bestuurlijke en uitvoerende processen zo goed en efficient mogelijk kan uitvoeren. Hierdoor kunnen collegas van andere afdelingen zich helemaal richten op de provinciale opgaven. De afdeling bestaat uit de volgende teams: Leiding, Financiele Rapportage en Administratie, Financien, Facilitair, Informatievoorziening en Digitalisering, Juridische Zaken, HR.

Gespreksinformatie

Beoordeling Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen

Flextender beoordeelt de cvs op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie Alle cv's cvs die aan de organisatie worden voorgelegd

Flextender beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Flextender. De Alle cv's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 17 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 16 december 2025. bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging: 1x 3 maanden

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen. De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.