Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland
Publicatiedatum:
27 jun 2025Sluitingsdatum:
3 jul 2025Begindatum:
-Einddatum:
31 mrt 2026Uren per week:
16 - 20Opdracht
Je levert inhoudelijke en strategische expertise voor het (door)ontwikkelen van een toekomstbestendige werkplekomgeving. Je zorgt voor samenhang tussen thema’s als Cloudtransitie (Azure), IAM/IGA, moderne device-inrichting, landing zones, én de voorbereiding van een mogelijke aanbesteding van diensten en/of werkplekbeheer. Daarnaast help je mee met de transitie van het team automatisering naar een regie voerende ict afdeling. (kennis van ict service processen ITSM).
De consultant draagt bij aan de volgende resultaten:
Strategisch en tactisch advies over de inrichting van de Modern Workplace, afgestemd op gemeentelijke behoeften, kaders en wet- en regelgeving (waaronder BIO, Wmebv, Wet open overheid).
Opstellen van een ontwerp en roadmap voor de digitale werkomgeving, inclusief benodigde bouwstenen, afhankelijkheden en prioritering.
Advies en inrichting van Identity & Access Management (IAM) en Identity Governance & Administration (IGA), met inzet van o.a. Microsoft Entra ID, Conditional Access en RBAC.
Begeleiden van de transitie naar de cloud (Azure), inclusief het opzetten van landing zones en bijbehorende governance.
Opstellen van technische en functionele uitgangspunten voor moderne device-inrichting en -beheer.
Inhoudelijke bijdrage leveren aan een mogelijke aanbesteding van diensten en/of werkplekbeheer: denk aan het bijdragen aan marktanalyse, formuleren van selectiecriteria en opstellen van aanbestedingsdocumenten.
Zorgen voor integrale samenhang met thema’s zoals informatiebeveiliging, beheerprocessen, sourcing en leveranciersstrategie
Advies voor de gewenste rollen met verantwoordelijkheden om de Modern Workplace te beheren
Resultaatgebieden
De opdracht loopt tot 31 maart 2026. Op die datum zijn de volgende resultaten gerealiseerd:
Een gedragen plan met advies, ontwerp en implementatie voor de Modern Workplace.
Plan met inrichting van IAM/IGA-oplossingen op basis van gekozen architectuurprincipes.
Plan en volledige begeleiding van de cloudtransitie, inclusief governancevoorstellen.
Adviesdocumenten voor o.a. mogelijke aanbesteding, sourcing en beheer Modern Workplace.
Inrichting- en beheerprincipes voor moderne devices en omgeving.
Integrale samenhang met beveiliging, leveranciers en beheerprocessen.
Strategisch advies geleverd aan relevante stakeholders.
Vereisten / knock-outcriteria
Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als IT Consultant in complexe omgevingen, binnen gemeenten of andere overheden;
Aantoonbare werkervaring met het Ontwerpen en implementeren van Modern Workplace-concepten op basis van Microsoft 365 en Azure. inclusief governance, rollenstructuur, procesinrichting en (Cloud)architectuur. Cloudmigratieprojecten en het inrichten van landing zones, geef hiervan een aparte toelichting in het cv waarom je hieraan voldoet;
Aantoonbare werkervaring met adviseren over (Europese) aanbestedingen binnen het IT-domein;
Aantoonbare werkervaring met BIO, ISO27001 en gemeentelijke architectuurprincipes (GEMMA);
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als IT Consultant binnen de Modern Workplace en IT-architectuur; (50 punten)
Aantoonbare werkervaring in IAM/IGA implementaties; (30 punten)
Aantoonbare werkervaring in complexe IT omgeving binnen samenwerkende gemeenten; (20 punten)
Competenties
Zelfstandig, analytisch, communicatief sterk en gewend om in bestuurlijke omgevingen te opereren;
Strategisch denker met praktische uitvoeringskracht;
Resultaatgericht en planmatig;
Communicatief en mensgericht;
Teamspeler met een proactieve houding die graag anderen meeneemt en begeleidt in de realisatie van de opdracht met als doel om het team dit zelf te kunnen beheren.
Organisatie
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl
Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden op een later moment gepand. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Nee
Overige informatie
De opdrachtgever kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Bij de SWO De Wolden-Hoogeveen is er altijd de mogelijkheid om flexibel om te gaan met je werkdagen en zijn er mogelijkheden om thuis te werken. Je ontvangt van ons een laptop en indien gewenst een mobiele telefoon in bruikleen.
Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional.
Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg én mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend.
Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt (voor meer informatie: zie https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/jurisprudentie/jurisprudentieoverzicht/type-opdracht/wezenlijke-wijziging).
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.