Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Woo-programmamanager

Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland

Sluit over 6 dagen
Opdracht uren 12Opdracht locatie Drenthe

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

12

Publicatiedatum:

11 dec 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Opdracht
Er is een programma Woo in uitvoering dat zorg draagt voor implementatie van de Woo voor beide gemeenten en de SWO op alle niveaus. In 2023 is gestart met een nulmeting en programmaplan. Het programmaplan is gericht op een evenwichtige implementatie in beleid, kaderstelling, inrichting en verbetering Woo-procesgang actief en passief, versterken van de informatiehuishouding, opleidingen en richtlijnen en implementatie-aanpakken per organisatieonderdeel.

De Woo-programmamanger geeft leiding aan het gehele implementatieprogramma en stuurt op de strategische doelen en samenhang. Het programma bevat een kernteam en een schil van advsieurs vanuit diverse bedrijfsvoeringsonderdelen en een schil van Woo-medewerkers per eenheid. Belangrijk aspect in de sturing is de samenhang met aanpalende organisatie thema’s en ontwikkelingen.
De opdracht voor 2026 is:

Q1 2026

  • Besluitvorming over Woo-handelingsperspectief bestuurders
  • Beleid en pilot inspanningsverplichting
  • 2.0 versie werkproces passieve openbaarmaking, inclusief werkinstructies en roluitwerkingen
  • Regie op voorziening zoeken & vinden

Q2 2026

  • Implementatieplannen per netwerk met alle overdrachtsrandvoorwaarden
  • Inbedding Woo in besturingcyclus
  • Regie op actieve openbaarmaking, verplichte categorieën
  • Doorontwikkeling Woo-contactpersoon in de keten

Q3 2026

  • Beleid digitale toegankelijkheid
  • Van pilots naar structureel actief openbaar maken (inspanningsverplichting
  • Inrichting 2e en 3e lijn juridisch en informatiebeheer

Q4 2026

  • Overdrachtsdocument gehele Woo dossier
  • Afspraken verbonden partijen irt Woo
  • Woo in jaarplannen en beleidsnotities geimplementeerd 

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo niveau;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als programmamanager implementatie WOO;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar binnen een gemeente (benoem in het cv waar dit is opgedaan);
  • Beschikbaar per 1 januari 2026 voor minimaal 12 uur in de week (benoem dit in het cv of hier aan kan worden voldaan);
  • Een maximum uurtarief van € 120- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten (inclusief administratieve partner fee).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als programmamanager implementatie WOO (30 punten);
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar binnen een gemeente (benoem in het cv waar dit is opgedaan) (50 punten);
  • Aantoonbaar afgeronde cursus of opleiding Prince2 of MSP (20 punten).

Competenties

  • Visie op het verandervraagstuk
  • Verbindend
  • Strategish inzich

Organisatie en team

Organisatie
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl

Gespreksinformatie

Beoordeling 

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
De administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
De administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door de administratieve partner”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste 3 kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 22 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 december 2025 Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 2x 3 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie   

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen nvt 
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de administratieve partner. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. 
  • Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional. Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg én mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend.
    Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.