Korte Ouderkerkerdijk 7, 1096 AC Amsterdam, Nederland
Publicatiedatum:
17 jun 2025Sluitingsdatum:
1 jul 2025Begindatum:
-Einddatum:
1 jan 2026Uren per week:
32 - 36Beschrijving probleemstelling
Waternet staat, met de ontvlechting van de organisatie in eerst twee en later drie aparte onderdelen, aan de vooravond van een uiterst complexe operatie. Een ontwikkeling met een grote impact de organisatie én - niet in de laatste plaats - op de informatiehuishouding. Waternet creëert, ontvangt, bewerkt en verwerkt enorme hoeveelheden data en informatie. Deze moeten niet alleen juist worden opgesplitst, maar ook op een goede en veilige manier opgeslagen, beheerd en gearchiveerd moeten worden. Uitgangspunt is dat na de ontvlechting voor elke organisatie een transparante, ordentelijke en overzichtelijke informatiehuishouding staat op basis waarvan die organisatie haar werk kan (gaan) doen binnen de kaders van wettelijke eisen en voorschriften.
Omschrijving van de opdracht
Binnen de organisatie is behoefte aan een adviseur Informatiebeheer. Deze adviseur vervult een brugfunctie tussen het team Informatiebeheer en ICT om de technische ontvlechting van data en systemen op het terrein van het informatiebeheer in goede banen te leiden. Waternet heeft behoefte aan een specialist die thuis is op het gebied van de informatiewetten én op het terrein van de inrichting en beheer van informatiesystemen.
Deze adviseur:
Draagt vanuit kennis en ervaring bij aan de opbouw en doorontwikkeling van het team Informatiebeheer;
Ondersteunt met gedegen adviezen het zorgvuldig ontvlechten van de systemen die de organisatie in gebruik heeft en de informatie die zich daarin bevindt;
Begeleidt en draagt er zorg voor dat migraties, conversies, etc. van digitale datacollecties voldoen aan wet- en regelgeving en dat informatie op een verantwoorde wijze naar respectievelijk het waterschap, de gemeente Amsterdam en het drinkwaterbedrijf wordt overgebracht;
Monitort de impact van de ontvlechting op de herstructurering van netwerkomgevingen en de effecten daarvan op de informatiehuishouding;
Zorgt er mede voor dat nieuwe applicaties bij de aanschaf en inrichting voldoen aan wettelijke eisen en aan de eisen die worden gesteld aan goed informatiebeheer;
Zorgt er mede voor dat reeds actieve applicaties zodanig worden aangepast dat deze voldoen aan wettelijke eisen en aan de eisen die worden gesteld aan goed informatiebeheer;
Draagt zorg voor een naadloze aansluiting tussen team Informatiebeheer en ICT.
Voor het goed vervullen van deze brugfunctie is het noodzakelijk dat de kandidaat beschikt over een goede kennis van de informatiewetten (waaronder de Archiefwet). Daarnaast beschikt de kandidaat over ervaring in het inrichten/beheren van informatiesystemen, waarbij het zwaartepunt ligt bij het voldoen aan wettelijke eisen als terugvindbaarheid, volledigheid, metadatering, toegangsbeheer, vernietiging en overbrenging.
Beschrijving afdeling/team
De adviseur Informatiebeheer rapporteert aan de teamleider Dienstenmanagement & functioneel beheer.
Eisen
Onderstaande eisen zijn harde eisen. Wanneer niet aantoonbaar wordt de offerte terzijde gelegd. Competenties en opleidingsniveau zullen worden getoetst tijdens het match gesprek.
Maximaal uurtarief € 100,00 all-in in excl. btw Interne schaling: Schaal 10;
Een afgeronde opleiding op hbo- of wo-niveau, bij voorkeur in informatiemanagement;
In de afgelopen 5 jaar minimaal 2 jaar aantoonbare werk ervaring in digitale informatiebeheer en/of inrichting van informatiesystemen;
Aantoonbare kennis van en ervaring met informatiewetten (Archiefwet, Algemene Verordening Gegevensbescherming en Wet open overheid) en aanverwante wet- en regelgeving.
Competenties
De kandidaat dient te beschikken over de volgende competenties:
Samenwerken: Denkt en handelt vanuit gemeenschappelijke belangen.
Communicatief vaardig: Kan boodschappen in woord en geschrift goed ontvangen en overbrengen.
Analytisch: herkent relevante informatie, achtergronden en structuren en kan verbanden leggen tussen gegevens.
Resultaatgericht: werkt toe naar concrete resultaten op basis van duidelijk en helder geformuleerde doelstellingen. Je maakt duidelijke afspraken en houdt zicht op de voortgang.
Organisatiebewustzijn: heeft zicht op ontwikkelingen in de omgeving, belangen en behoeften van anderen en past deze inzichten toe.
Gunningscriteria
Specificeer in CV/motivatie hoeveel/wat voor ervaringen u heeft.
Werkervaring in de rol van adviseur informatiebeheer in een complexe omgeving (30p);
Kennis van en ervaring met de informatiehuishouding binnen een overheidsorganisatie (30p);
Aantoonbare ervaring in het opstellen van adviezen, rapporten, richtlijnen, besluiten en correspondentie (25p);
Aantoonbare kennis en ervaring met procesoptimalisatie en duurzame invoering van verbeteringen (15p);
Prijs Weging (30p).
Aanvullende informatie
Mogelijkheid tot verlenging bij detachering:
Ja. Er is bij detachering een maximale inhuurperiode van 48 maanden óf een opdrachtwaarde van maximaal €500.000,-
Data matchgesprek:
4 juli 2025 – 09:00 tot 12:00 uur. Gesprekken vinden op locatie plaats, gelieve hier rekening mee houden.
Plaats tewerkstelling:
Hoofdkantoor Waternet en thuis.
Waternet hanteert de WNT norm.
Na de maximale inhuurperiode, zoals beschreven op pagina 1, dient er een minimale onderbreking van 6 maanden te zijn, voor er opnieuw werkzaamheden voor Waternet uitgevoerd mogen worden.
Offertes waar meer persoonsgegevens in staan dan alleen de voornaam en eerste letter achternaam worden terzijde gelegd.
Let op!: Deze functie is niet geschikt voor een zzp’er of zzp via intermediair
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.