Projectleider Grip op informatie

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 13 dagen
110 32 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

21 aug 2025

Sluitingsdatum:

3 sept 2025

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 okt 2028

Uren per week:

32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

Als projectleider ben je verantwoordelijk om gezamenlijk met gemeenten aan de slag te gaan met thema’s waar concrete praktijkoplossingen voor worden gezocht.

Inhoudelijk zijn er drie onderwerpen waar de gemeenten mee aan de slag gaan en die onder de paraplu van de GGU doelstellingen verder worden uitgewerkt:

  1. het actief openbaar maken van documenten / data;

  2. het duurzaam toegankelijke maken en houden ervan;

  3. het op orde brengen van de informatiehuishouding.

Per thema wordt op basis van vragen uit de gemeentes bepaald aan welke onderwerpen in gezamenlijkheid wordt gewerkt. Aan iedere projectgroep zijn meerdere gemeentes gekoppeld waarbij het doel is om van elkaar te leren en om de ervaringen ook te delen met alle overige gemeentes. Dit alles in de gedachte van het principe ‘samen organiseren’. Tevens wordt, daar waar mogelijk, ook in de projectgroepen geparticipeerd door collega’s uit het KIA-netwerk, van RDDI of andere relevante overheidsorganisaties.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Tijdens de uitvoering onderhoud je contacten met alle belangrijke stakeholders binnen gemeenten, relevante gemeentelijke koepelorganisatie, gemeentelijke ketenpartners en andere relevante organisaties in het archief- en IT-domein. Daarnaast zoek je zelfstandig en actief de verbinding tussen het project en andere (deel)projecten binnen VNG en VNG Realisatie. De projecten zoals Common Ground, Gegevenslandschap, maar met name ontwikkelingen zoals de nieuwe archiefwet en “Archivering by Design” zijn daarbij de belangrijkste.

Je werkt, van meet af aan, met een multidisciplinair team bestaande uit om de doelstelling uit het implementatieplan te realiseren.

  • Je plant en bewaakt de uitvoering van de werkzaamheden;

  • Je draagt zorg voor rapportage over voortgang en beslismomenten;

  • Je stemt af met de bij het project betrokken partijen zowel binnen VNG, VNG Realisatie als daarbuiten;

  • Je draagt zorg voor de toetsing en verantwoording van behaalde resultaten;

  • Je adviseert over toekomstige gerelateerde (deel)projecten zoals archiefwet, Wet Open Overheid en informatiehuishouding;

  • Je onderhoudt een relatienetwerk bij gemeenten en hun archiefdiensten maar ook bij relevante ketenpartners binnen het domein van archivering;

  • Je initieert en bevordert samenwerking met stakeholders;

  • Je bewaakt en beheert contacten met partijen/belanghebbenden;

  • Je creëert draagvlak voor het project;

  • Je verbindt doelen en resultaten van het project met doelen van het jaarplan GGU;

  • Je zorgt voor verbinding met doelen van andere projecten/programma’s binnen VNGRealisatie en de VNG op het gebied van archivering en wettelijke ontwikkelingen zoals Woo.

Resultaat van de opdracht

De projectleider geeft uitvoering en nadere uitwerking aan het jaarplan. Zo draagt de projectleider zorg voor de integrale uitvoering van de implementatie-ondersteuning aan gemeenten, ontwikkelt en complementeert hij/zij handzame producten, zorgt voor communicatie-activiteiten en plant en organiseert ondersteuningsactiviteiten voor en door gemeenten.

Concreet te behalen resultaten zijn:

  • Uitvoeren van de jaarlijkse monitor (incl. afstemming met ketenpartners) (de uitvraag is begin 2026).

  • Mede-organiseren van week van grip op informatie (zowel inhoudelijk als qua uitvoering) (in het voorjaar en najaar 2026).

  • Opleveren van concrete handreikingen/producten ten behoeve van implementatie van de archiefwet (in nauwe afstemming met collega’s uit het veld).

Eisen

Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. Maximaal uurtarief: € 110,-

  2. Minimaal afgeronde HBO opleiding en minimaal 3 jaar werkzaam op WO-niveau;

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring in landelijke projecten gericht op de ondersteuning van gemeenten bij het implementeren van dienstverlenings- of informatiekundige initiatieven;

  4. Minimaal 3 jaar, in de afgelopen 7 jaar, aantoonbare ervaring in het werken met of bij gemeenten als adviseur of projectleider in projecten op het snijvlak van digitaal archiefbeheer, emailarchivering en/of toepassing van gemeentelijke selectielijst;

  5. Minimaal 4 jaar werkervaring, opgedaan in de afgelopen 10 jaar, binnen verschillende gemeenten;

Wensen en competenties

Wensen

De score op de wensen telt voor 90% mee.

  • De voorgestelde kandidaat heeft ervaring met het aansturen van ambtenaren voor het bereiken van concrete afspraken;

    • Geen of minder dan 1 jaar = 0 punten

    • 1 of 2 jaar ervaring = 5 punten

    • 2 of 3 jaar ervaring = 10 punten

    • 3 en 4 jaar ervaring = 15 punten

    • 4 en 5 jaar ervaring = 20 punten

    • 5 jaar of meer ervaring = 25 punten

  • Aantoonbare kennis van de ontwikkelingen binnen de gemeentelijke informatievoorziening (Informatiebeheer);

    • Niet tot nauwelijks = 0 punten

    • Gemiddeld: heeft enige kennis en kan e.e.a. globaal beschrijven = 15 punten

    • Uitgebreid: heeft uitgebreide kennis en kan e.e.a. vanuit eigen ervaring uitgebreid en diepgaand beschrijven = 25 punten

  • Aantoonbare ervaring als adviseur of sparringpartners voor bestuurders en ambtenaren rond digitale archiveringsvraagstukken;

    • Niet tot nauwelijks = 0 punten

    • Gemiddeld: heeft enige kennis en kan e.e.a. globaal beschrijven = 10 punten

    • Uitgebreid: heeft uitgebreide kennis en kan e.e.a. vanuit eigen ervaring uitgebreid en diepgaand beschrijven = 20 punten

  • Kennis van de dienstverlening en bestuuringsprocessen in gemeenten;

    • Niet tot nauwelijks = 0 punten

    • Gemiddeld: heeft enige kennis en kan e.e.a. globaal beschrijven = 10 punten

    • Uitgebreid: heeft uitgebreide kennis en kan e.e.a. vanuit eigen ervaring uitgebreid en diepgaand beschrijven = 20 punten

  • Prijs
    De score op prijs telt voor 10% mee. Dat wordt als volgt bepaald:

    De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:

    ("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"

Competenties

  • Samenwerkingsgericht

  • Resultaatgericht

  • Klantgericht

  • Omgevingssensitief

  • Proactief

  • Flexibel

  • In staat om in een veranderende omgeving te kunnen opereren

  • Communicatief vaardig (schriftelijk en verbaal)

Organisatie en team

Over VNG Realisatie

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Over programma Grip op Informatie

Het programma Grip op Informatie helpt gemeenten om kansen te benutten die de informatiesamenleving met zich meebrengt. Een stevige grip op informatie biedt kansen op het gebied van transparantie, efficiency, innovatie en dienstverlening. Maar ook op het gebied van datagedreven werken en in de contacten met inwoners en ondernemers.

Het op orde hebben van de informatiehuishouding is voor gemeenten niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een voorwaarde voor openheid en transparantie. De juiste informatie op de juiste plaats draagt ook bij aan een goede en efficiënte taakuitvoering, aan informatieveiligheid en privacy, aan de kwaliteit van dienstverlening en de mogelijkheden voor innovatie en datagedreven werken. Een goed functionerend archief, ook voor digitale informatie, is van belang voor verantwoording aan gemeenteraad, toezichthouders, burgers, onderzoekers en journalisten.

Het programma Grip op informatie richt zich op 2 thema's:

  • Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid - Archiefwet

  • Actief openbaar maken - Wet open overheid

Gespreksinformatie

Geplande datum eerste gesprek
Donderdag 11 september 2025, van 09.00 tot 12.00 uur
De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Gesprek
Na evaluatie (inschrijvingsvereisten/minimale eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.

In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.

Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.

Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.

Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:

  • Persoonsgegevens

  • Ondertekende geheimhoudingsverklaring

ZZP
De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting.

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: 
    Den Haag/Hybride

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen: 
    Eerste contract is tot 30 september 2025.

    Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.

    Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.