Technisch Applicatiebeheerder

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 14 dagen
Opdracht tarief 85Opdracht uren 24 - 32Opdracht locatie Zuid-Holland

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

4 dec 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

De opgaven waar team I&A voor staat zijn uitdagend. Zo wordt er gewerkt aan een nieuwe ICT strategie, het opzetten van informatiemanagement en een analyse van het applicatielandschap. De afdeling Bedrijfsvoering, waarvan het team deel uitmaakt, heeft ambities om onder andere meer klantgericht te gaan werken en meer te gaan sturen op basis van data-analyses. Tijdens al dit ontwikkelen blijft de winkel open. We zijn dan ook op zoek naar een ervaren technisch applicatiebeheerder die ervaring heeft met database beheer, Azure, migraties en PowerBl én wil helpen bouwen aan de ontwikkeling van informatisering en automatisering binnen VNG.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

Als ervaren consultant en applicatiebeheerder heb je verschillende werkzaamheden en verantwoordelijkheden, zoals:

  • beheer PowerBI
  • beheer AV middelen
  • Leveranciersmanagement
  • regie en beheer op verschillende applicaties (MS Teams, iBabs, Podio)
  • beheer Word sjablonen
  • aansturing rapportage en doorontwikkeling
  • advies op migraties en implementaties

Samen met je collega's werk je aan ontwerp en realisatie van oplossingen voor vragen vanuit de VNG organisatie.
Naast de werkzaamheden als applicatiebeheerder ben je gesprekspartner en adviseur voor de team manager over de vraag hoe ICT kan bijdragen aan het realiseren van de organisatiedoelen.
Daarnaast:

  • Houd je ontwikkelingen in de markt bij en adviseer je proactief op ontwikkelingen die voor VNG interessant kunnen zijn.
  • Heb je oog voor nieuwe technologische ontwikkelingen zoals data gedreven werken en kunstmatige intelligentie (Al. Daarbij rekening houdend met privacy, ethiek en security. Dit doe je samen met je collega's in die vakgebieden.

Resultaat van de opdracht

Je hebt bijgedragen aan de verdere ontwikkeling van team I&A, in lijn met doelstellingen van een veranderende VNG organisatie. Andere resultaten zijn:

  • Je hebt bijgedragen aan een analyse van en advies op het VNG applicatielandschap.
  • Je hebt geadviseerd op de ontwikkeling van managementrapportages en ondersteunende inrichting van het Power platform, alsmede zelf ook ontwikkeld en rapporten aangepast.
  • Je hebt geadviseerd op de toekomstige invulling van de rol van Applicatiebeheerder, die na afronding van de opdracht structureel wordt ingevuld.

Eisen

  • Minimaal afgeronde HBO opleiding, (in de richting van ICT)
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als IT Consultant
  • Werkervaring op een ICT-afdeling binnen de publieke sector in de rol van IT Consultant
  • Gecertificeerd professional Microsoft Teams (MS-700)
  • Werkervaring in het maken van rapportages met PowerBI
  • Werkervaring met het programma Podio

Wensen en competenties

Wensen

  • Werkervaring met leveranciersmanagement
  • Werkervaring met PowerBI, data-analyses en databases
  • Werkervaring met organisaties in de publieke sector
  • Ervaring met Microsoft Teams
  • Ervaring met het programma Podio
  • Ervaring met implementaties en migraties

Competenties

  • Assertiviteit
  • Flexibel
  • Oplossingsgericht
  • Proactieve
  • Goede adviesvaardigheden
  • Analyseren
  • Klantgerichtheid
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Organisatiesensitiviteit
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken
  • Voortgangscontrole

Organisatie en team

1.1 Over VNG

Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

1.2 Over team Informatisering en Automatisering

Je komt te werken bij team Informatisering & Automatisering (I&A). Dit team is onderdeel van de afdeling Bedrijfsvoering. Team I&A bestaat naast jou uit nog 6 andere medewerkers. Zij verrichten taken in onder meer regie, architectuur en applicatiebeheer (technisch en functioneel). De dienstverlening op het gebied van het netwerk, Microsoft 365, Microsoft Office en het gebruik van smartphones is uitbesteed aan een derde partij. Daarmee is de faciliterende/ondersteunende rol van I&A voor een belangrijk deel ingevuld.

De VNG heeft een aantal dochterbedrijven. Team I&A is verantwoordelijk voor de ICT en de informatisering van de hele VNG. Dienstverlening aan de dochterbedrijven verloopt via dienstverleningsovereenkomsten (DVO). De VNG voert diverse projecten en programma's uit voor haar leden, waaronder ook projecten op het gebied van data en ICT. De architectuur voor die projecten en programma's valt niet onder I&A.

Binnen Bedrijfsvoering zijn we begonnen aan een aantal ontwikkelopgaven. De doorontwikkeling van systemen, visie en strategie op de snel toenemende ontwikkelingen om ons heen (onder meer met Microsoft Power BI en Al) zal de komende tijd een belangrijke rol spelen bij het optimaliseren en deels automatiseren van processen. I&A speelt daarbij een sleutelrol.

Binnen het team heerst een open, professionele en collegiale sfeer, waarin intensief wordt samengewerkt aan het verbeteren en ondersteunen van onze organisatie.

Gespreksinformatie

Voorgenomen planning
  • Verzending offerteaanvraag: donderdag 4 december 2025
  • Uiterste datum stellen vragen: donderdag 11 december 2025, 12:00 uur
  • Uiterste datum indienen offertes: donderdag 18 december 2025, 12:00 uur
  • Geplande datum eerste gesprek: dinsdag 6 januari 2026, van 10:30 tot 14:30 uur
  • Geplande datum tweede gesprek: dinsdag 13 januari 2026 van 13:00 tot 14:30 uur

De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze DAS uitvraag uiterlijk 36 maanden.

De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.