Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Inhuur Informatieanalist Sociaal Domein

Zorginstituut Nederland

Willem Dudokhof 1, 1112 ZA Diemen, Nederland

Sluit over 13 dagen
Opdracht uren 32Opdracht locatie Noord-Holland

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

4 nov 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Zorginstituut Nederland zoekt een Informatieanalist in de periode van 5 januari 2026 tot en met 31 december 2026 voor gemiddeld 32 uren per week.

Als Informatieanalist Sociaal Domein hou je je bezig met het ontwikkelen, opzetten en uitwerken van functionele en technische specificaties voor de iStandaarden in het Sociaal domein (iWmo, iJw en de iEb). Samen met je collega's werk je aan de iStandaarden om de processen van ketenpartijen goed te ondersteunen. Als informatieanalist heb je contacten met verschillende ketenpartners, zoals gemeenten en aanbieders. Je onderzoekt de functionele wensen van ketenpartijen en analyseert de technische mogelijkheden om deze wijzigingen op te nemen in de informatiestandaard. Je werkt de technische oplossingen uit in heldere analyses die "to-the-point" zijn en passen binnen de ontwerprichtlijnen van de informatiestandaarden en binnen de gestelde deadlines, die mede bepaald worden door bijeenkomsten met ketenpartijen. Je kunt de functionele én technische impact inschatten voor de hele keten en biedt ondersteuning bij de implementatie van de iStandaarden.

Je wordt onderdeel van een zeer divers team dat bestaat uit verschillende enthousiaste en gedreven professionals. De sfeer binnen het team is informeel en uitnodigend. We staan allemaal voor de resultaten die we moeten opleveren, en werken hier met veel energie en passie aan.

De iStandaarden-informatieanalist die wij zoeken is mensgericht, vakinhoudelijk sterk, technisch en analytisch goed onderlegd en heeft bij voorkeur kennis van informatiestandaarden. We zoeken nadrukkelijk iemand met een meer technische blik op informatiestandaarden (bijvoorbeeld door kennis te hebben van XML, XSD's, XSLT's, GraphQL/FHIR) of de wens zich hierin te ontwikkelen. Je hebt daarnaast de intentie om je te verdiepen in de administratieve processen van de ketenpartijen in het sociaal domein en de informatiebehoefte van elke partij te doorgronden.

Werkzaamheden
De werkzaamheden bestaan onder andere uit:
  • Ophalen, verzamelen en analyseren van wijzigingsverzoeken op de iStandaarden in het sociaal domein;
  • Uitwerken van verschillende oplossingsrichtingen voor aanpassingen op de iStandaarden in het sociaal domein;
  • Overleg voeren met gebruikers en softwareleveranciers over wijzigingen op de iStandaarden;
  • Opstellen business cases (functionele- en technische impactbepaling);
  • In detail doorvoeren aanpassingen informatiestandaarden in proces- en informatiemodellen iStandaarden;
  • Opstellen presentaties en presenteren oplossingsrichtingen;
  • Opstellen functionele documenten;
  • Reviewen documenten;
  • Beantwoorden van meldingen servicedesk.

Eisen

  • Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 32 uren per week gedurende de periode tussen 5 januari 2026 en 31 december 2026 (werkzaam op locatie van Zorginstituut Nederland en deels vanuit huis);
  • Vormvereiste: Inschrijver levert 1 CV en 1 persoonlijke motivatiebrief van een kandidaat;
  • VOG: Bij aanstelling moet een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) worden overlegd;
  • Kennis en expertise: Uit het CV en aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (middels opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten) beschikt over:
  • Afgeronde HBO/WO opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het analyseren van complexe vraagstukken waarbij technische oplossingsrichtingen (specificaties) opgesteld moeten worden;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met ketensamenwerking;
  • In de motivatiebrief licht de kandidaat minimaal één (1) project toe waarbij een complex (functioneel én technisch) vraagstuk is geanalyseerd en op welke wijze de kandidaat de verschillende oplossingsrichtingen heeft uitgewerkt;
  • Heeft kennis en ervaring met technische standaarden voor gegevensuitwisseling zoals XML, XSD's, XSLT's, GraphQL/FHIR en je kan deze kennis inzetten om de informatiestandaard die de zorgprocessen ondersteunt nog beter te maken.

Wensen en competenties

Wensen
  • Kennis van financieel-administratieve zorgprocessen binnen de Wmo en Jeugdwet;
  • Kan werken met Github en GitLab is een pré.

Competenties
De volgende competenties worden belangrijk geacht voor de functie en worden getoetst in de gespreksronde:
  • Kan zich goed en helder uitdrukken in het Nederlands in woord en geschrift;
  • Is zorgvuldig en altijd gericht op kwaliteit;
  • Is in staat prioriteiten te stellen in het werk;
  • Kan schakelen tussen conceptuele vraagstukken en details;
  • Is een teamspeler;
  • Heeft politieke sensitiviteit;
  • Heeft overtuigingskracht om stakeholders mee te nemen in verandering(en).

Organisatie en team

Beschrijving Zorginstituut Nederland
Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht om een zorgverzekering te hebben. Zorginstituut Nederland is een overheidsorganisatie met als belangrijkste taak het samenstellen van het basispakket van de zorgverzekering. Hierbij maken we ingewikkelde, maar noodzakelijke keuzes om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland goede zorg kan krijgen. Nu en in de toekomst.

Het Zorginstituut is een zelfstandig bestuursorgaan dat functioneert onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). We voeren werkzaamheden uit op basis van de twee wettelijke ziektekostenverzekeringen: de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Passende zorg is de rode draad in alle taken van het Zorginstituut. Wij zijn verantwoordelijk voor een aantal zaken:
  • we adviseren van de minister van VWS over de inhoud van het verzekerde pakket;
  • we zorgen voor eenduidige uitleg van de verzekerde zorg;
  • we bevorderen de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg door het signaleren van kansen voor vernieuwingen en verbeteringen in de zorg;
  • we bevorderen digitale informatie-uitwisseling in de zorg, onder meer door het ontwikkelen van informatiestandaarden;
  • we voeren de risicoverevening uit, wat inhoudt dat we het premiegeld beheren en verdelen over de zorgverzekeraars en zorgkantoren, zodat ze hun verzekeringsplicht kunnen nakomen;
  • we beheren het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) en het Fonds langdurige zorg (Flz) en verstrekken informatie over de kosten in de zorg.

Beschrijving Team Gegevensuitwisseling in de Zorg (GidZ)
Team Gegevensuitwisseling in de Zorg (Gidz) bestaat uit circa 43 collega's en is verdeeld over een aantal clusters. Elk cluster verricht werkzaamheden die gericht zijn op de gegevensuitwisseling in de zorg. Van het beheren van de informatiestandaarden (iStandaarden) voor de Wet langdurige zorg (Wlz), de wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet (Jw) en het Persoonsgebonden budget (pgb). Daarnaast stellen wij samen met partijen de Informatieparagrafen op in het kader van de Wegiz en voeren wij diverse programma's uit die de gegevensuitwisseling in de zorg verbeteren en stimuleren.

Deze uitvraag valt binnen het cluster iStandaarden sociaal domein, het cluster dat het beheer en doorontwikkeling uitvoert van de iWmo, iJw en iEb (de iStandaarden die gebruikt worden in het sociaal domein). De standaarden ondersteunen de informatie-uitwisseling binnen de administratieve en financiële processen binnen de zorg. Elk van deze standaarden is een verzameling regels en afspraken die ervoor zorgen dat cliëntgegevens elektronisch, gestandaardiseerd, consistent en veilig worden uitgewisseld tussen gebruikers.

Jaarlijks worden de informatiestandaarden doorontwikkeld volgens een vastgesteld releasebeleid. Het team onderhoudt nauwe contacten met alle gebruikers in het zorgveld om de functionele wensen toe te passen in de informatiestandaard.

Gespreksinformatie

Geplande datum gesprek + Locatie: Week 47 op kantoor Zorginstituut Nederland.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Middelen
Zorginstituut Nederland stelt voor het uitvoeren van de opdracht een laptop ter beschikking. Opdrachtnemer beschikt over eigen overige middelen om de opdracht uit te voeren (zoals bijvoorbeeld een telefoon).

Facturatie
Opdrachtnemer zendt de factu(u)r(en), conform instructie op onze website https://www.zorginstituutnederland.nl/over-ons/aanbesteding-inkoop-en-e-factureren/e-factureren, elektronisch aan Opdrachtgever, zodat deze met inachtneming van de door Opdrachtgever gegeven specificaties elektronisch kan worden ontvangen en verwerkt.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.