Offerteaanvraag Inhuur Business Informatieanalist

Zorginstituut Nederland

Willem Dudokhof 1, 1112 ZA Diemen, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 9 dagen
100 32 Noord-Holland

Publicatiedatum:

17 jun 2025

Sluitingsdatum:

27 jun 2025

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

31 jul 2026

Uren per week:

32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Organisatie
Zorginstituut Nederland
Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht om een zorgverzekering te hebben. Zorginstituut Nederland is een overheidsorganisatie met als belangrijkste taak het samenstellen van het basispakket van de zorgverzekering. Hierbij maken we ingewikkelde, maar noodzakelijke keuzes om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland goede zorg kan krijgen. Nu en in de toekomst.

Het Zorginstituut is een zelfstandig bestuursorgaan dat functioneert onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). We voeren werkzaamheden uit op basis van de twee wettelijke ziektekostenverzekeringen: de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Passende zorg is de rode draad in alle taken van het Zorginstituut.

Wij zijn verantwoordelijk voor een aantal zaken:

  • we adviseren van de minister van VWS over de inhoud van het verzekerde pakket;

  • we zorgen voor eenduidige uitleg van de verzekerde zorg;

  • we bevorderen de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg door het signaleren van kansen voor vernieuwingen en verbeteringen in de zorg;

  • we bevorderen digitale informatie-uitwisseling in de zorg, onder meer door het ontwikkelen van informatiestandaarden;

  • we voeren de risicoverevening uit, wat inhoudt dat we het premiegeld beheren en verdelen over de zorgverzekeraars en zorgkantoren, zodat ze hun verzekeringsplicht kunnen nakomen;

  • we beheren het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) en het Fonds langdurige zorg (Flz) en verstrekken informatie over de kosten in de zorg.

Meer informatie vindt u op onze website: https://www.zorginstituutnederland.nl/overons/organisatie

Team Gegevensuitwisseling in de Zorg (GidZ)
In team GidZ staat de uitwisseling van gegevens in de zorg centraal. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat gegevens niet zorgen voor administratieve lasten in de praktijk? Die vraag proberen we gezamenlijk te beantwoorden. Want we kunnen de beweging naar Passende zorg alleen inzetten als gegevens op het juiste moment en op de juiste plaats beschikbaar zijn. Zo zorgen we er ook voor dat de burger regie kan voeren over diens eigen gegevens. Daarvoor werken we aan de doorontwikkeling van informatiestandaarden voor het administratieve bedrijfs- en declaratieproces in de Wlz, Wmo, Jeugdwet en Pgb-regeling. We werken aan de vernieuwing van een duurzaam informatiestelsel in de Wlz en helpen veldpartijen met het opstellen van de Informatieparagraaf in relatie tot de Wegiz. We zijn gericht op externen: we gaan het veld in om de informatiebehoeften in kaart te brengen. Ons gezamenlijk doel? Dat we als deskundige sparringpartner worden gezien in het veld en dat we up-to-date blijven in het snel veranderende informatielandschap. Daarom blijven we samen in ontwikkeling, als team én individueel. Door te onderzoeken hoe we elkaar kunnen aanvullen en met elkaar in gesprek te blijven.

Omschrijving van de opdracht
Zorginstituut Nederland zoekt een Business Informatieanalist in de periode van 1 augustus 2025 tot en met 31 juli 2026 voor gemiddeld 32 uren per week.

Als Business Informatieanalist houd jij je bezig met de integrale kwaliteit van informatiestandaarden die door het Zorginstituut ontwikkeld en beheerd worden. Je adviseert over de juiste toepassing van standaarden en richtlijnen om de benodigde samenhang en consistentie te verkrijgen voor de verschillende informatiestandaarden bij het Zorginstituut. Daarnaast houd je je bezig met de doorontwikkeling van het modelleer- en publicatieplatform (de beheer- en publicatieomgeving).

Het modelleer- en publicatieplatform is begin dit jaar in gebruik genomen door het team en wordt op agile wijze doorontwikkeld. Het modelleerplatform combineert verschillende tools en standaarden die gebruikt worden om de functionele en technische specificaties van de iStandaarden te ontwikkelen en beheren. Het publicatieplatform combineert de data uit het modelleerplatform tot de publicatie van het Informatiemodel iStandaarden. Het informatiemodel toont de specificaties van de iStandaarden in één integraal overzicht voor onze externe stakeholders.

Functie en werkzaamheden:
Je werkt, samen met een kleine club professionals, mee aan het veranderproces dat nodig is om van de huidige architectuur en gegevensuitwisseling over te gaan naar een architectuur voor databeschikbaarheid, aansluitend bij het gezondheidsinformatiestelsel. Je maakt de vertaling vanuit de architectuurprincipes naar praktische richtlijnen voor beheer, onderhoud en ontwikkeling van informatiestandaarden en afsprakenstelsels. Daarnaast ontwerp je kwaliteitscontroles om de integrale kwaliteit van de informatiestandaarden te borgen.

De werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Je onderzoekt en analyseert de behoeftes van interne en externe stakeholders voor het modelleer- en publicatieplatform en vervolgens draag je oplossingen en verbetervoorstellen aan;

  • Je vertaalt verbetervoorstellen in technische en functionele specificaties;

  • Je beoordeelt de verbetervoorstellen op haalbaarheid en aansluiting op landelijke ontwikkelingen in de gegevensuitwisseling;

  • Je communiceert duidelijk en professioneel, zowel mondeling als schriftelijk, en documenteert analyses, specificaties en resultaten.

Eisen

  1. Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 32 uren per week gedurende de periode tussen 1 augustus 2025 en 31 juli 2026 (werkzaam op locatie van Zorginstituut Nederland en deels vanuit huis);

  2. Vormvereiste: Inschrijver levert 1 CV en 1 motivatiebrief van een kandidaat aan. Daarnaast levert inschrijver de Verklaring loondienst volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend aan;

  3. VOG: Bij aanstelling moet een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) worden overlegd;

  4. Kennis en expertise: Uit het CV en aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (middels opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten) beschikt over:

    • Minimaal afgeronde HBO opleiding, met WO werk- en denkniveau;

    • Minimaal vijf jaren aantoonbare werkervaring als Business Informatieanalist zoals omschreven in deze offerteaanvraag;

    • Sterk analytisch vermogen, dat blijkt uit aantoonbare werkervaring (minimaal twee projecten) met complexe informatiesystemen en gegevensuitwisseling tussen meerdere partijen, bij voorkeur met ketenpartijen in de zorg of sociaal domein;

    • Minimaal twee jaren aantoonbare werkervaring met agile werken;

    • Aantoonbare (minimaal één project) kennis van (informatie)architectuur; Aantoonbare (minimaal één project) kennis van technische standaarden voor gegevensuitwisseling of -deling, zoals XML, GraphQL, FHIR.

  5. Maximaal uurtarief: € 100,00 exclusief btw en inclusief reis-, verblijf- en overige kosten.

Competenties
De volgende competenties worden belangrijk geacht voor de functie en worden getoetst tijdens het verificatiegesprek:

  • Sterk analytisch vermogen;

  • Oog voor kwaliteit en samenhang bij de totstandkoming en doorontwikkeling van informatiestandaarden;

  • Competenties om de vertaling te maken vanuit de architectuurprincipes naar praktische richtlijnen voor beheer, onderhoud en ontwikkeling van iStandaarden en afsprakenstelsels;

  • Bekend met verschillende analysetechnieken;

  • Kennis van standaardisatie en gegevensuitwisseling om verschillende belangen op een goede manier af te wegen;

  • Overtuigingskracht en omgevingsbewustzijn om interne en externe stakeholders mee te nemen in de veranderingen;

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk, in de Nederlandse taal.

Gunningscriteria

  1. Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft als Business Informatieanalist zoals omschreven in deze offerteaanvraag. Dit moet blijken uit CV en motivatiebrief.
    20p

    • Minder dan 5 jaar = 0% (knock-out)

    • Tussen 5 en 6 jaar = 0%

    • Tussen 6 en 7 jaar = 30%

    • Tussen 7 en 8 jaar = 70 %

    • Meer dan 8 jaar = 100%

  2. Geef aan hoeveel projecten de aangeboden kandidaat ervaring heeft met complexe informatiesystemen en gegevensuitwisseling tussen meerdere partijen, bij voorkeur met ketenpartijen in de zorg of sociaal domein. Dit moet blijken uit CV en motivatiebrief.
    25p

    • Minder dan 2 projecten = 0% (knock-out)

    • 2 of 3 projecten = 0%

    • 4 projecten = 30%

    • 5 projecten = 70%

    • Meer dan 5 projecten = 100%

  3. Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft met agile werken. Dit moet blijken uit CV en motivatiebrief.
    5p

    • Minder dan 2 jaar = 0% (knock-out)

    • Tussen 2 en 3 jaar = 0%

    • Tussen 3 en 4 jaar = 30%

    • Tussen 4 en 5 jaar = 70 %

    • Meer dan 5 jaar = 100%

  4. Geef aan hoeveel projecten de aangeboden kandidaat kennis heeft van (informatie)architectuur. Dit moet blijken uit CV en motivatiebrief.
    15p

    • Minder dan 1 project = 0% (knock-out)

    • 1 of 2 projecten = 0%

    • 3 projecten = 30%

    • 4 projecten = 70%

    • Meer dan 4 projecten = 100%

  5. Geef aan hoeveel projecten de aangeboden kandidaat kennis heeft van technische standaarden voor gegevensuitwisseling of - deling, zoals XML, GraphQL, FHIR. Dit moet blijken uit CV en motivatiebrief.
    15p

    • Minder dan 1 project = 0% (knock-out)

    • 1 of 2 projecten = 0%

    • 3 projecten = 30%

    • 4 projecten = 70%

    • Meer dan 4 projecten = 100%

  6. Prijs: 20 punten te bepalen aan de hand van:

    • De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs, middels de volgende formule:

      (totaalprijs laagste inschrijving / totaalprijs uw inschrijving) * maximaal aantal punten

    • Inschrijver dient de vragenlijst op het aanbestedingsplatform te beantwoorden en een totaalaanbieding te doen (uurtarief).

    • Het uurtarief is exclusief btw en inclusief reis-, verblijf- en overige kosten.

    • Er geldt een maximum uurtarief van € 100,00.

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: Zorginstituut Nederland, Willem Dudokhof 1 te Diemen en deels vanuit huis, verhouding nader overeen te komen bij start van de opdracht.

  • Geplande datum gesprek + Locatie: 3 juli 2025 op kantoor in Diemen

  • Optie tot verlenging: Ja, maximaal tot en met 31 januari 2027.

Let op!: 
Gezien de aard van de opdracht is het niet toegestaan dat zzp-ers zichzelf uit eigen naam aanbieden of dat inschrijvers die opereren als detacheerder en personeel uitlenen of tewerkstellen zzp-ers aanbieden voor deze opdracht. Alleen kandidaten die in loondienst werkzaam zijn en waarvoor loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen en werknemersverzekeringen worden afgedragen kunnen aangeboden worden voor deze opdracht. Directeurengrootaandeelhouders en personen werkzaam bij een eigen management-B.V., of vergelijkbare constructies, worden in dit kader ook gezien als zzp-ers en kunnen niet aangeboden worden voor deze opdracht.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.