Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Offerteaanvraag Inhuur Enterprise Architect

Zorginstituut Nederland

Willem Dudokhof 1, 1112 ZA Diemen, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 8 dagen
120 24 Noord-Holland

Publicatiedatum:

17 jun 2025

Sluitingsdatum:

3 jul 2025

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

31 jul 2026

Uren per week:

24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Organisatie
Zorginstituut Nederland
Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht om een zorgverzekering te hebben. Zorginstituut Nederland is een overheidsorganisatie met als belangrijkste taak het samenstellen van het basispakket van de zorgverzekering. Hierbij maken we ingewikkelde, maar noodzakelijke keuzes om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland goede zorg kan krijgen. Nu en in de toekomst.

Het Zorginstituut is een zelfstandig bestuursorgaan dat functioneert onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). We voeren werkzaamheden uit op basis van de twee wettelijke ziektekostenverzekeringen: de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Passende zorg is de rode draad in alle taken van het Zorginstituut.

Wij zijn verantwoordelijk voor een aantal zaken:

  • we adviseren van de minister van VWS over de inhoud van het verzekerde pakket;

  • we zorgen voor eenduidige uitleg van de verzekerde zorg;

  • we bevorderen de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg door het signaleren van kansen voor vernieuwingen en verbeteringen in de zorg;

  • we bevorderen digitale informatie-uitwisseling in de zorg, onder meer door het ontwikkelen van informatiestandaarden;

  • we voeren de risicoverevening uit, wat inhoudt dat we het premiegeld beheren en verdelen over de zorgverzekeraars en zorgkantoren, zodat ze hun verzekeringsplicht kunnen nakomen;

  • we beheren het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) en het Fonds langdurige zorg (Flz) en verstrekken informatie over de kosten in de zorg.

Meer informatie vindt u op onze website: https://www.zorginstituutnederland.nl/overons/organisatie.

Team Gegevensuitwisseling in de zorg (Gidz)
In team GidZ staat de uitwisseling van gegevens in de zorg centraal. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat gegevens niet zorgen voor administratieve lasten in de praktijk? Die vraag proberen we gezamenlijk te beantwoorden. Want we kunnen de beweging naar Passende zorg alleen inzetten als gegevens op het juiste moment en op de juiste plaats beschikbaar zijn. Zo zorgen we er ook voor dat de burger regie kan voeren over diens eigen gegevens. Daarvoor werken we aan de doorontwikkeling van informatiestandaarden voor het administratieve bedrijfs- en declaratieproces in de Wlz, Wmo, Jeugdwet en Pgb-regeling. We werken aan de vernieuwing van een duurzaam informatiestelsel in de Wlz en helpen veldpartijen met het opstellen van de Informatieparagraaf in relatie tot de Wegiz. We zijn gericht op externen: we gaan het veld in om de informatiebehoeften in kaart te brengen. Ons gezamenlijk doel? Dat we als deskundige sparringpartner worden gezien in het veld en dat we up-to-date blijven in het snel veranderende informatielandschap. Daarom blijven we samen in ontwikkeling, als team én individueel. Door te onderzoeken hoe we elkaar kunnen aanvullen en met elkaar in gesprek te blijven.

Omschrijving van de opdracht
Zorginstituut Nederland zoekt een Enterprise Architect in de periode van 1 augustus 2025 tot en met 31 juli 2026 voor gemiddeld 24 uren per week.

De enterprise architect zal zich vooral bezighouden met ondersteuning op het gebied van architectuurvraagstukken vanuit de (programma)taken en producten van het Zorginstituut, waaronder:

  • Beheer en doorontwikkeling van de iStandaarden iWlz, iWmo, iJw, iEb en iPgb;

  • Ontwikkeling van netwerkmodel in de Wlz en het sociaal domein;

  • Programmataken vanuit de Wet Elektronische Gegevensuitwisseling (WEGIZ);

  • Ontwikkeling van programma KIK-V.

Dit alles in samenhang met de ontwikkelingen vanuit het Gezondheidsinformatiestelsel in de zorg en ondersteuning, waaronder bijvoorbeeld de Generieke Functies, het Landelijk Vertrouwensstelsel, het Landelijk Dekkend Netwerk, het Federatief Datastelsel en vergelijkbare afsprakenstelsels.

Omschrijving functie en werkzaamheden:
Je analyseert en adviseert over de samenhang tussen verschillende (referentie) architecturen in de zorg, normering, standaardisatietrajecten, datagedreven werken, eisen voor de toepassing van nieuwe technologie.

De enterprise architect werkt aan de totstandkoming van architectuur- en informatieproducten, scenario’s, voorstellen en adviezen. In overleg en met afstemming kom je met oplossingen en tot realisatie van onderdelen. Je zal deelnemen in commissies, adviesraden, werkgroepen en andere gremia zowel intern als met veldpartijen. Daarnaast gebruikt de enterprise architect zijn of haar netwerk om draagvlak te creëren. Je draagt verantwoordelijkheid voor de daadwerkelijke totstandkoming van de producten. De architect biedt brede ondersteuning bij vormgeving en beheer van diverse architectuuruitingen.

Van de architect verwachten we een proactieve rol ten aanzien van het realiseren van bovengenoemde opdracht. Innovatieve ideeën en ontwikkelingen worden door de architect vertaald naar de architectuur en daarmee ook gepresenteerd aan het gehele veld.

Als Enterprise Architect beschik je over:

  • Oog voor kwaliteit en samenhang bij de totstandkoming en doorontwikkeling van informatiestandaarden;

  • Competenties om de vertaling te maken vanuit de architectuurprincipes naar praktische richtlijnen voor beheer, onderhoud en ontwikkeling van iStandaarden, KIK-V en Wegizuitwisselingen en afsprakenstelsels;

  • Kennis van standaardisatie en gegevensuitwisseling om verschillende belangen op een goede manier af te wegen;

  • Overtuigingskracht en omgevingsbewustzijn om interne en externe stakeholders mee te nemen in de veranderingen.

Eisen

  1. Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 24 uren per week gedurende de periode tussen 1 augustus 2025 en 31 juli 2026 (op locatie van Zorginstituut Nederland en deels vanuit huis);

  2. Vormvereiste: Inschrijver levert 1 CV en 1 motivatiebrief van een kandidaat aan. Daarnaast levert inschrijver de Verklaring loondienst volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend aan;

  3. VOG: Bij aanstelling moet een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) worden overlegd;

  4. Kennis en expertise: Uit het CV en aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (middels opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten) beschikt over:

    • Minimaal afgeronde WO opleiding;

    • Minimaal 5 jaren aantoonbare werkervaring als Enterprise Architect zoals omschreven in deze offerteaanvraag;

    • Minimaal 5 jaren aantoonbare werkervaring in de publieke sector, bij voorkeur in het domein van zorg en ondersteuning;

    • Minimaal 5 jaren aantoonbare werkervaring met de digitalisering binnen de publieke sector en meer specifiek in het domein van zorg en ondersteuning en de daarbinnen ontwikkelde architecturen;

    • Minimaal 5 jaren aantoonbare werkervaring met zowel stelsel- als domeinarchitecturen binnen de publieke sector en meer specifiek in het domein van zorg en ondersteuning en het formuleren van beslissingen hierover voor beslissers en bestuurders.

  5. Maximaal uurtarief: € 120,00 exclusief btw en inclusief reis-, verblijf- en overige kosten.

Competenties
De volgende competenties worden belangrijk geacht voor de functie en worden getoetst tijdens het verificatiegesprek:

  • Heeft actuele kennis van alle ontwikkelingen op het gebied van (de transitie richting) databeschikbaarheid in de zorg en ondersteuning;

  • Zet het maatschappelijk belang voorop;

  • Werkt op strategisch niveau, maar kan ook concretiseren en op detailkennis niveau uitwerken;

  • Houdt zich bezig met complexe vraagstukken, waarvoor brede kennis en expertise vereist zijn;

  • Denkt over grenzen heen;

  • Kan snel komen tot de kern van de zaak, kan hoofd- en bijzaken scheiden;

  • Is gericht op het leveren van kwaliteit en resultaat;

  • Sterk communicatief vaardig;

  • Beschikt over scherpe organisatie sensitiviteit.

Gunningscriteria

  1. Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft als Enterprise Architect zoals omschreven in deze offerteaanvraag. Dit moet blijken uit CV en motivatiebrief.
    20p

    • Minder dan 5 jaar = 0% knock out

    • Tussen 5 en 6 jaar = 0%

    • Tussen 6 en 7 jaar = 30%

    • Tussen 7 en 8 jaar = 70%

    • Meer dan 8 jaar = 100%

  2. Geef aan hoeveel jaren de aangeboden ervaring heeft de publieke sector, bij voorkeur in het domein van zorg en ondersteuning. Dit moet blijken uit CV en motivatiebrief.
    15p

    • Minder dan 5 jaar = 0% knock out

    • Tussen 5 en 6 jaar = 0%

    • Tussen 6 en 7 jaar = 30%

    • Tussen 7 en 8 jaar = 70%

    • Meer dan 8 jaar = 100%

  3. Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft met de digitalisering binnen de publieke sector en meer specifiek in het domein van zorg en ondersteuning en de daarbinnen ontwikkelde architecturen. Dit moet blijken uit CV en motivatiebrief.
    25p

    • Minder dan 5 jaar = 0% knock out

    • Tussen 5 en 6 jaar = 0%

    • Tussen 6 en 7 jaar = 30%

    • Tussen 7 en 8 jaar = 70%

    • Meer dan 8 jaar = 100%

  4. Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft met zowel stelsel- als domeinarchitecturen binnen de publieke sector en meer specifiek in het domein van zorg en ondersteuning en het formuleren van beslissingen hierover voor beslissers en bestuurders. Dit moet blijken uit CV en motivatiebrief.
    20p

    • Minder dan 5 jaar = 0% knock out

    • Tussen 5 en 6 jaar = 0%

    • Tussen 6 en 7 jaar = 30%

    • Tussen 7 en 8 jaar = 70%

    • Meer dan 8 jaar = 100%

  5. Prijs: 20 punten te bepalen aan de hand van:

    • De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs, middels de volgende formule:

      (totaalprijs laagste inschrijving / totaalprijs uw inschrijving) * maximaal aantal punten;

    • Inschrijver dient de vragenlijst op het aanbestedingsplatform te beantwoorden en een totaalaanbieding te doen (uurtarief).

    • Het uurtarief is exclusief btw en inclusief reis-, verblijf- en overige kosten.

    • Er geldt een maximum uurtarief van € 120,00.

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling:
    Zorginstituut Nederland, Willem Dudokhof 1 te Diemen en deels vanuit, verhouding nader overeen te komen bij start van de opdracht.

  • Geplande datum gesprek + Locatie:
    Week 28 2025 + op kantoor of online n.t.b

Let op!: 
Gezien de aard van de opdracht is het niet toegestaan dat zzp-ers zichzelf uit eigen naam aanbieden of dat inschrijvers die opereren als detacheerder en personeel uitlenen of tewerkstellen zzp-ers aanbieden voor deze opdracht. Alleen kandidaten die in loondienst werkzaam zijn en waarvoor loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen en werknemersverzekeringen worden afgedragen kunnen aangeboden worden voor deze opdracht. Directeurengrootaandeelhouders en personen werkzaam bij een eigen management-B.V., of vergelijkbare constructies, worden in dit kader ook gezien als zzp-ers en kunnen niet aangeboden worden voor deze opdracht.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.